سفر هلپر

لوگوی سایت سفر هلپر
اصول طراحی ویلا

اصول طراحی ویلا

از گذشته‌های دور بشر به طبیعت و طبیعت گردی علاقه خاصی داشته است. گذراندن چند روزی در یک کلبه یا ویلا در دل طبیعت، انرژی انسان را چند برابر می‌کند. در کشور ما نیز مردم به گذراندن اوقات فراغت خود در مکان‌های خوش آب و هوا و سرسبز علاقمند هستند. اگر شما هم پولی در دست و بالتان هست، بهتر است آن را برای ساخت ویلا سرمایه گذاری کنید! ویلا سازی شامل طراحی و ساخت ویلا است. شما قبل از هر چیزی باید با اصول طراحی ویلا آشنا شوید .در این مقاله می‌خواهیم شما را با اصول طراحی ویلا آشنا کنیم.

ویلا به چه سازه‌هایی گفته می‌شود؟

در ابتدای بحث لازم است که به مفهوم ویلا بپردازیم. ویلاها خانه‌هایی هستند که معمولا دور از شهرها و در یک محیط طبیعی ساخته می‌شوند. این خانه‌ها عمدتاً در مکان‌های سرسبز و خوش آب و هوا مانند شمال کشور ما دیده می‌شوند. به نظر می‌رسد که قدمت ویلاها به دوران روم باستان برمی‌گردد. در روم باستان اشراف خانه‌های زیبا و باشکوه و مجلل در باغ‌ها و زمین‌های سرسبز ساخته می‌شدند. بعد از اینکه امپراتوری روم دچار فروپاشی شد، کلیساها دست به مصادره این خانه‌های اشرافی زدند و آن‌ها را تبدیل به صومعه کردند. این کار موجب انقراض ویلاها نشد و باز هم ویلاهایی در در جاهای مختلف این کشور ساخته شد. شکل ویلاها در گذر زمان تغییر کرد؛ به‌طوری که امروزه انواع ویلاها با متراژ و سبک‌های مختلف طراحی و ساخته می‌‌شوند. در حقیقت با حرکت سبک زندگی‌ها به سوی زندگی ماشینی و آلودگی، طرفداران این سبک سازه‌ها زیاد شده است. اصول طراحی ویلاها باید به طوری باشد که تعامل انسان با طبیعت را زیاد کند.

در طراحی ویلا چه عواملی تاثیرگذار هستند؟

عوامل اصول طراحی ویلا

طراحی ویلا یک مرحله مهم در ویلا سازی است. در حقیقت شما قبل از اینکه به گودبرداری یا ساختن طبقات ساختمان بپردازید، باید یک طرح ایده‌آل از ویلا را آماده کنید. در این طراحی بهتر است که عواملی را در نظر بگیرید؛ چرا که این عوامل بر کیفیت نهایی ویلا اثر مستقیم می‌گذارند. تعدادی از عوامل تاثیرگذار در طراحی ویلا را در زیر آورده‌ایم:

 یافتن لوکیشن مناسب برای ویلا سازی

بدیهی است که برای ساختن یک ویلا به زمین نیاز دارید. در نتیجه باید ابتدا به فکر خرید یک زمین مناسب باشید. زمین شما باید ویژگی‌هایی داشته باشد که ویلا سازی در آن یک تصمیم خوب به نظر بیاید. بهتر است در خرید زمین به موارد زیر توجه داشته باشید.

آب و هوای منطقه

عامل اول در رابطه با زمین یا باغ، شرایط جوی منطقه است. باید یک زمینی را انتخاب کنید که در جای مناسبی قرار داشته باشد. مسلماً ویلاسازی در یک زمین در نواحی کویری کشور به درد خوش گذراندن در فصل‌های گرم نمی‌خورد! پس باید زمین شما در یک ناحیه خوش آب و هوا و پر آب باشد.

 دسترسی به امکانات

یکی دیگر از از عوامل مهم در موقعیت زمین، نزدیکی آن به فروشگاه‌ها یا مغازه‌های مورد نیاز است. اگر زمین شما از مراکز خریدی مثل نانوایی، سوپرمارکت، میوه فروشی و … فاصله زیادی داشته باشد، باعث می‌شود که نتوانید برای روزهای زیادی در آن‌جا بمانید. از طرفی نزدیکی زیاد به بافت شهری، ممکن است خلوت شما با طبیعت را به هم بزند!

نور گیری مناسب زمین

یکی دیگر از عوامل مهم، نورگیری مناسب زمین است. بی‌شک ویلا سازی در زمین‌های تاریک و دلگیر انتخاب جالبی نیست!

شکل هندسی زمین

در خرید ویلا حواستان به شکل هندسی زمین باشد. زمین‌های بد قواره به درد ساخت ویلا نمی‌خورند. بیشتر سعی کنید به سراغ زمین‌های چهارگوش بروید.

 متراژ زمین

مقدار و اندازه زمینی که می‌خواهید در آن ویلا بسازید، بسیار مهم است. اگر خانواده پرجمعیتی دارید و قصد دارید که ویلای نسبتاً بزرگی بسازید، باید زمین بزرگتری را نیز انتخاب کنید. البته این مسئله به طرز قابل توجهی به بودجه شما بستگی دارد. هر چقدر که زمین شما بزرگتر باشد، دستتان نیز در ساختن انواع ویلاها در آن باز است.

 انتخاب نوع سبک ویلا

انواع ویلاها با سبک‌های مختلفی وجود دارند که شما باید با توجه به بودجه و سلیقه خود و خانواده یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. برای مثال اگر به دنبال تجملات و ویلاهای لوکس هستید، بهتر است اصول طراحی ویلا به سبک کلاسیک را انتخاب کنید؛ یا اگر عاشق زیبایی در عین سادگی هستید، باید به سراغ طراحی و ساختِ ویلاهای مدرن بروید.

اصول طراحی ویلا

طراحی ویلا مانند هر چیز دیگری یک سری اصول و قوانینی دارد که حتماً باید به آن‌ها توجه شود. ویلاها معمولا با هدف رفاه و آسایش بیشتر ساخته می‌شوند؛ بنابراین اگر اصول طراحی در داخل آن‌ها رعایت نشود، هدف اصلی خود را از دست می‌دهند. افرادی که شما به عنوان طراح یا مشاور از آن‌ها کمک می‌گیرید باید تمامی اصول طراحی ویلا را بدانند؛ برای مثال اصول طراحی ویلا به سبک مدرن با اصول طراحی ویلا به سبک کلاسیک تفاوت‌های زیادی دارد. ویلاها به سبک‌های مختلفی ساخته می‌شوند. همانطور که گفتیم شما باید سبک مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و سپس به آشنایی با اصول طراحی ویلا بپردازید. اصول طراحی ویلا شامل چند مورد هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

محل و لوکیشنِ ویلا سازی

یکی از نکات مهم در اصول طراحی ویلا، لوکیشن یا موقعیت ویلا است. پس از انتخاب یک زمین مناسب، ساختن ویلا در بهترین نقطه زمین از چالش‌های دیگر است. به عقیده متخصصان، بهترین جای زمین برای ویلاسازی، بخش شمالی آن است. قرار گیری ویلا در شمالی‌ترین نقطه زمین موجب درخشش و جذابیت ویلا می‌شود. همچنین ویلاسازی در موقعیت یاد شده، تعداد سایه‌بان‌ها را کاهش می‌دهد.

به کارگیری رنگ‌های مناسب

رنگ‌ها بخش جدایی ناپذیری از دکوراسیون ویلا هستند. درست است که استفاده از رنگ‌ها دلبخواهی و سلیقه‌ای است؛ اما این رنگ‌ها باید مکمل یکدیگر باشند و بر زیبایی سازه شما بیافزایند. همواره پیشنهاد می‌شود که رنگ‌هایی را انتخاب کنید که آرامش بخش باشند و برای شما احساس راحتی را به ارمغان بیاورند. به نظر می‌رسد که استفاده از رنگ‌های زیاد و پر زرق و برق موجب سردرگمی و عدم تمرکز شود. پس بهتر است که از تک رنگ‌های خنثی در طراحی ویلای خود استفاده کنید. البته بهره گیری از رنگ‌ها در انواع سبک ویلاها متفاوت است؛ برای مثال در طراحی ویلاها به سبک کلاسیک، بیشتر از رنگ‌های طلایی و لوکس استفاده می‌شود؛ اما اصولا در طراحی ویلاهای مدرن، بیشتر از ترکیب رنگ‌های کم رنگ‌تر مثل سفید، نقره‌ای، کرم، شیری، زرد روشن و … استفاده می‌شود. در کل باید به سراغ رنگ‌هایی بروید که بتوانند حس آرامش را در اوقات فراغت شما را به وجود بیاورند.

نورپردازی

 نورپردازی بخش مهمی در چشم نوازی و جذابیت معماری ویلاها محسوب می‌شود. مزیت کمک گرفتن از یک طراح با تجربه و حرفه‌ای، انتخاب نورهای مناسب و به تعداد کافی است. در حقیقت شما با به کارگیری نورپردازی مناسب و صحیح، به رنگ آمیزی فضاهای مختلف ویلای خود می‌پردازید. مسلماً تمرکز نورها در یک فضای محدود یا استفاده از نورپردازی‌های زیاد، از زیبایی ویلا می‌کاهد؛ بنابراین باید از یک مشاوری که با اصول طراحی ویلا کاملاً آشنایی دارد، برای تنظیم نورپردازی کمک بگیرید.

طراحی بافت‌ها و الگوها

معمولا در طراحی ویلاها چه در معماری داخلی و چه در معماری نمای بیرونی، از الگوهای خاصی بهره گرفته می‌شود. باید حواستان به اندازه‌های هندسی، نوع چند ضلعی‌ها، نوع اشکال هندسی، خطوط مورب و منحنی‌های به کار گرفته شده باشد. اگر می‌خواهید که از این اشکال استفاده کنید، باید به هارمونی و هماهنگی آن‌ها با فضای اطراف توجه کنید. استفاده درست از الگوها به بافت ویلا جان تازه‌ای را می‌بخشد.

اصول طراحی پنجره‌ها

پنجره‌ها همواره از عوامل تاثیر گذار در زیبایی نمای بیرونی یک ویلا هستند. پس استفاده درست از پنجره‌ها از اصول طراحی ویلا به حساب می‌آید. یکی از ویژگی‌های مهم ویلاها به سبک مدرن، استفاده از پنجره‌های زیاد و بلند است. در حقیقت استفاده از این شیشه‌ها، مشخصه مهم ویلاهای مدرن برای ایجاد ظاهری ساده و مطبوع هستند. به‌طوری که حتی افرادی که چیزی از ویلا سازی سر در نمی‌آورند هم با دیدن نمای بیرونی آن‌ها و پنجره‌ها می‌توانند به مدرن بودن سبک ویلا پی ببرند. وجود این پنجره‌ها در ویلاهای مدرن باعث می‌شوند که سالن ویلا بازتر به نظر برسد و نور بیشتری وارد فضای ویلا شود. این ویژگی علاوه‌بر پدید آوردن زیبایی خاصی در ظاهر این نوع ویلا، به‌خصوص در ویلاهایی که در نواحی کوهستانی قرار دارند، موجب خنک شدن رایگان آن‌ها در فصل تابستان می‌شود! همچنین جنس پنجره‌ها در ویلاهای روستیک از چوب هستند. این ایده هوشمندانه باعث می‌شود که شما خود را در طبیعت ببینید! همچنین در طراحی ویلاها به سبک رومی به جزئیات پنجره‌ها توجه زیادی می‌شود و با معماری خاصی ساخته می‌شوند.

 فضاهای اضافه و انباری ویلا

یک ویلا یا یک ساختمان، بدون داشتن فضاهای مخفی موسوم به فضاهای ذخیره سازی از ارزش کمتری برخوردار است. تصور کنید که یک ویلایی دارید که در آن کمد یا جایی برای ذخیره سازی و نگهداری وسایل وجود ندارد. در این حالت شما مجبور می‌شوید که همه وسایل یا لباس‌ها یا حتی رختخواب‌های خود را در کنار ورودی یکی از اتاق خواب‌ها قرار دهید. این مسئله حتی از لوکس بودن ویلا هم می‌کاهد! وجود فضاهای ذخیره سازی در یک ویلا نشان دهنده به کارگیری اصول طراحی ویلا به صورت مناسب است. این مسئله نشان می‌دهد که طراح به خوبی توانسته است از فضاهای ویلا به صورت برنامه ریزی شده استفاده کند. در حقیقت فضاهای ذخیره سازی به صاحبان ویلا کمک می‌‍کند تا بتوانند از همه چیز به خوبی مراقبت کنند و نظم خاصی به ویلای خود بدهند. داشتن فضای ذخیره سازی در جاهای مناسب به نظم ویلای شما می‌افزاید.

اصول طراحی داخل ویلا

در حقیقت ویلاها باید به گونه‌ای ساخته شوند که بتوان به صورت بهینه از فضاهای آن‌ها استفاده کرد. یکی از ویژگی‌های معروف ویلاهای مدرن، داشتن سقف‌های بلند است. سقف بلند این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید از لوسترهای بلند و اسباب اثاثیه منحصر به فرد استفاده کنید. همانطور‌که گفته شد یکی از اصول طراحی ویلا، هماهنگی بین ساختار ویلا و وسایل داخل آن است. بهتر است که رنگ وسایل را با رنگ دیوارها یا کاغذ دیواری‌ها ست کنید. در حقیقت مبلمان و لوازم خانه‌ای که در یک ویلا استفاده می‌کنید، باید با سبک ویلا همخوانی داشته باشد؛ برای مثال معمولاً در ویلاهایی به سبک کلاسیک از مبلمان سلطنتی و ویترین‌ها و کنسول‌های قدیمی استفاده می‌شود؛ اما در ویلاهای مدرن برای راحتی بیشتر سعی می‌شود که از مبلمان راحتی تک رنگ استفاده شود. یکی دیگر از نکات مهم در طراحی ویلا برای دکوراسیون داخل ویلا، استفاده از لوازم تزیینی مناسب است. استفاده مناسب از گلدان‌ها، قفسه‌ها، صندلی‌های راحتی برای استراحت در ایوان بر زیبایی دکوراسیون ویلا می‌افزاید.

طراحی قسمت‌های مختلف ویلا

همانطور که می‌دانید یک ویلا از فضاهای متفاوتی مانند سالن پذیرایی، سالن ناهار خوری، اتاق خواب‌ها، سرویس‌های بهداشتی و … تشکیل شده است که در ادامه به هر کدام می‌پردازیم:

اصول طراحی سالن ناهار خوری

یکی از فضاهای درون ویلا، سالن ناهار خوری است. این سالن باید یک سری ویژگی‌های خاصی داشته باشد؛ برای مثال میز ناهار خوری که در این فضا قرار می‌دهید، باید با رنگ پرده‌ها هماهنگ باشد. همچنین توجه داشته باشید که از صندلی‌های راحت برای این فضا استفاده کنید؛ چراکه باید سه وعده فضایی را در این فضا میل کنید و لذتش را ببرید.

اصول طراحی اتاق خواب‌ها

در هر ساختمانی اتاق خواب‌ ها یکی از فضاهای مهم محسوب می‌شوند, چراکه شما اوقات استراحت خود را در اتاق خواب‌ها می‌گذرانید؛ بنابراین درطراحی اتاق خواب‌ها باید از رنگ‌هایی استفاده کنید که بر آرامش فضا بیفزاید. معمولاً در ویلاها بزرگ ترین اتاق خواب به عنوان اتاق خواب مستر دار در نظر گرفته شود. البته  تعداد اتاق خواب‌های مستر دار را می‌توانید افزایش دهید. بعضی از ویلاهای شیک و بزرگ در داخل یک یا چند اتاق خواب خود جکوزی یا استخر دارند. همچنین معمولاً در اتاق خواب ‌ها کمد دیواری‌های جا داری ساخته می‌شود تا شما بتوانید وسایل خود را در آن جای دهید.

اصول طراحی آشپزخانه

 آشپزخانه مرکز مهمی در خانه است. در بعضی از ویلاها قسمت جلویی آشپزخانه با اپن‌ها طراحی شده‌اند که به عنوان یک میز ناهارخوری خصوصی‌تر به کار گرفته می‌شوند؛ البته بعضی از آشپزخانه‌ها در ویلاهای نوساز در قسمت جلوی خود اپن ندارند. آشپزخانه به عنوان یک مکان مهم در آشپزی باید از نورپردازی خوبی برخوردار باشد. رنگ کابینت‌ها و رنگ دیوارها باید به گونه‌ای باشند که با هم همخوانی داشته باشند و فضای خانه را زیباتر کنند.

اصول طراحی سرویس بهداشتی و حمام

با توجه به تعداد طبقات یا حتی سبک ویلا، سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های متعددی در یک ویلا ساخته می‌شود. اگر در فضا محدودیتی ندارید، بهتر است سرویس‌های بهداشتی را بزرگتر طراحی کنید. استفاده از رنگ‌های روشن برای کابینت‌های سرویس بهداشتی مثل رنگ‌های کرم یا سفید به زیبایی این بخش از ویلا کمک خواهد کرد. طبیعی است که به کارگیری کاشی‌ها با طرح‌های زیبا در سرویس‌های بهداشتی و حمام مناسب تر است.

اصول طراحی ویلا در رابطه با محوطه فضای سبز

همان‌طورکه می‌دانید یکی از تفاوت‌های اصلی ویلا با آپارتمان، وجود فضای سبز یا حیاط است. ویلاها باید از حیاط و محوطه سازی برخوردار باشند. به همین دلیل باید در اصول طراحی ویلا به حیاط سازی نیز توجه ویژه‌ای داشت. همچنین هدف مهم اشخاص از ویلا سازی، استفاده از هوای تازه و طبیعت بکر است. یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی و ساخت چنین ویلاهایی اهمیت دارد؛ ارتباط با طبیعت است. بر این اساس، اصول طراحی یک ویلای مدرن با قوانین ساخت یک خانه معمولی متفاوت است.پس پیشنهاد می‌شود که ویلاها را به گونه‌ای بسازید که حداکثر دید و دسترسی به محوطه وجود داشته باشد. یکی از مواردی که در اصول طراحی ویلا باید رعایت کرد، ساخت و طراحی تراس و ایوان است. همچنین استفاده از پنجره‌های شیشه‌ای می‌تواند دسترسی شما به فضای بیرون را زیاد کند. یکی از مزایای ساخت ویلاهای چند طبقه مثل دوبلکس یا تریپلکس، بهره مندی از ویو و مناظر طبیعی در طبقات بالاتر است. در داخل حیاط‌ها می‌توان از انواع امکانات مانند باغچه، تاب، آلاچیق، استخر، آبنما و … استفاده کرد. در کل افزایش ارتباط محیط داخل ویلا با فضای بیرون بسیار مهم است.

تهیه پلان در اصول طراحی ویلا

پلان طراحی ویلا

تهیه یک پلان درست و منطبق بر قوانین یکی از اساسی‌ترین مراحل اصول طراحی ویلا است. پلان در حقیقت نقشه‌ای است که مکان‌ها و نوع ارتباط آن‌ها باهم را تعیین می‌کند. در این نقشه عناصری مانند پله یا آسانسور در جای مناسبی از ویلا طراحی می‌شوند تا طبقات به یکدیگر راه پیدا کنند. در پلان فضاهای خصوصی و عمومی ویلا مشخص می‌شود. فضاهای خصوصی ویلا شامل اتاق خواب‌ها، سرویس‌های بهداشتی و حمام است که معمولاً تعداد زیادی از آن‌ها در طبقات بالا ساخته می‌شوند. در داخل پلان شما می‌توانید یک سالن بزرگ را در طبقه اول در نظر بگیرید یا اینکه چند سالن کوچک را به‌عنوان حال و پذیرایی طراحی کنید. یک طراح ماهر می‌تواند از حداکثر فضا استفاده کند و حتی ویلاها با متراژ کم را با استفاده از رنگ‌های روشن، دلبازتر جلوه دهد. جالب است بدانید که شما نمی‌توانید یک پلان را به تنهایی تهیه کنید؛ بلکه برای کشیدن نقشه ویلای آینده خود بهتر است از یک طراح و متخصص کاربلد کمک بگیرید. در پلان علاوه‌بر ویژگی‌های گفته شده، ارتفاع و ابعاد ستون‌ها، ارتفاع سقف، نوع فونداسیون، جنس مصالح و … قید می‌شود. می‌توان گفت که طراحی پلان یکی از مراحل مهم در اصول طراحی ویلا است. در تهیه پلان باید موارد زیر رعایت شود:

  • همانطورکه گفته شد، یکی از اصول طراحی ویلا نورپردازی است؛ بنابراین در پلان خود باید توجه ویژه‌ای به استفاده حداکثری از نور داشته باشید. هیچ کسی دلش نمی‌خواهد که در یک ویلای تاریک و غم زده زندگی کند.
  • یکی از اهداف مهم در ساخت ویلاها، فرار از شلوغی‌ها و آلودگی‌های شهرها است؛ بنابراین در پلان باید سعی کنید که به درستی از فضای باز و طبیعت استفاده کنید؛ برای مثال شما می‌توانید با در نظر گرفتن شیشه‌های بلند و زیاد در داخل ویلا، از مناظر طبیعی نهایت استفاده را ببرید و به شیک شدن ویلای خود نیز کمک کنید.
  • همانطور که قبلاً نیز به آن اشاره شد، در ساخت ویلا باید فضاهای ذخیره سازی مثل انباری‌ها، کمد دیواری‌ها و … را در نظر بگیرید. شاید در نگاه اول این مکان‌ها خیلی مهم به نظر نرسند؛ اما در صورت نبودن، جای خالیشان به‌شدت حس می‌شود.
  • یکی دیگر از اصول طراحی ویلا، توجه به بودجه کارفرما است. در حقیقت طراح کاربلدی که به طراحی پلان می‌پردازد، باید با توجه به بودجه شخص از بهترین متریال روز دنیا استفاده کند.

 همه چیز درباره طراحی پلن برای ویلاها

طراحی پلان هم مانند سایر اقدامات شامل مراحلی است که باید مو به مو انجام شود. از مراحل آن می‌توان بهم به مراحل زیر اشاره کرد:

 جایگذاری راه پله و آسانسور

طبیعتاً در ویلاهای چند طبقه باید برای رفت و آمد بین طبقات، راه پله یا آسانسور به کار گرفت. پله‌ها را باید در جایی قرار بدهید که فضای بزرگی از سالن پذیرایی را اشغال نکند یا اینکه جلوی ورودی آشپزخانه را نگیرد. جنس پله‌ها باید به‌گونه‌ای باشند که رفت و آمد از طریق آن راحت باشد.

تعیین فضاهای مختلف

یکی دیگر از نکات در رابطه با اصول طراحی ویلا، تقسیم بندی فضاها است. باید فضاها در مکان درستی قرار بگیرند؛ به‌طوری که فضاهای خصوصی در جایی از ویلا ساخته شوند که در معرض دید نباشند. بهتر است آشپزخانه در نزدیکی درب ورودی طراحی شود تا دسترسی و آوردن خریدها به آن آسان باشد. همچنین بهتر است برای آشپزخانه، پنجره و تهویه مناسب در نظر گرفته شود. در آشپزخانه به دلیل استفاده از اجاق گاز و وجود انواع غذاها با بوهای مختلف، باید امکان تبادل هوا وجود داشته باشد. اینکه ویلای شما چند اتاق خواب یا چند سرویس بهداشتی داشته باشد، به سلیقه و متراژ بنا مربوط است؛ اما حتما سعی کنید که حداقل یکی از سرویس‌های بهداشتی و اتاق خواب‌ها را در طبقه اول قرار بدهید. این کار موجب راحتی افرادی مثل سالمندان یا کودکان می‌شود.

 اعمال اصلاحات و پرداختن به جزئیات

پس از اینکه پلان کلی ویلای شما آماده شد، باید به فکر جزئیات بیفتید. جزئیات شامل نمای ویلا، امکانات به کار گرفته شده و … است. در واقع شما باید با توجه به بودجه و سلیقه خود و خانواده این جزئیات را به پلان اضافه نمایید. در نهایت نیز طراح با توجه به دانش و قوانین به اعمال اصلاحات در پلان می‌پردازد؛ چراکه یک پلان نادرست و غیر منطقی به درد اجرا نمی‌خورد!

تمام شدن مراحل طراحی پلان و شروع ساخت ویلا

 بعد از اینکه مطمئن شدید یک پلان صحیح و ایده‌آل را طراحی کرده‌اید، نوبت به اجرای آن می‌رسد. مهندس پیمانکار با توجه به پلان طراحی شده، به ساختن یک ویلای مقاوم و بادوام می‌پردازد. ساختن اصولی و رعایت تمام نکات ایمنی نیز یکی از موارد مهم در اصول طراحی ویلا است.

انواع اصول طراحی ویلا چیست؟

انواع اصول طراحی ویلا

اصول طراحی ویلاها را می‌توان به دو دسته اصول طراحی داخلی ویلا و اصول طراحی خارجی ویلا دسته بندی کرد. در ادامه سعی داریم که به ویژگی‌های این دو اصل بپردازیم:

 اصول طراحی داخلی ویلا

طراحی داخلی ویلا شامل دکوراسیون داخلی ویلا است. در اصل برای طراحی داخل ویلا باید به تمام جزئیات اهمیت داده شود تا فضا زیباتر شود.

نورگیری مناسب

همانطورکه بارها به آن اشاره شد، ساخت ویلا در یک لوکیشن نورگیر بسیار پراهمیت است و می‌تواند تا حد زیادی بر جذابیت فضا بیفزاید.

استفاده از پنجره‌ها و شیشه‌ها

 همچنین استفاده از انواع شیشه‌ها به عنوان پنجره در زیبایی اصول طراحی داخلی ویلا موثر است. چیزی که درباری در ویلاهای سبک مدرن و دوبلکس بسیار به چشم می‌خورد، استفاده از شیشه‌های بلند و زیاد است.

افزایش ارتفاع سقف ویلا

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در اصول طراحی ویلا، وجود سقف‌های بلند است. سقف‌های بلند فضای داخلی ویلا را دلبازتر و فراخ‌تر نشان می‌دهد.

فضاسازی بهینه

در کل اگر به دنبال ساخت یک ویلا هستید، توصیه می‌شود که یک ویلای دوبلکس با سقف‌های بلند طراحی کنید؛ چراکه این نوع طراحی، علاوه ‌بر زیبایی فضای راحت‌تری را برای اعضای خانواده به وجود می‌آورند. در طراحی بسیاری از ویلاها سعی می‌شود که فضاهای عمومی بیشتر در دسترس قرار بگیرند و فضاهای خصوصی‌تر مانند اتاق خواب‌ها در جاهایی ساخته شوند که دید کمتری دارد. حتی در ظراحی برخی از ویلاها تلاش می‌شود که یک سالن بزرگ به‌عنوان حال و اتاق نشیمن برای دیدن تلویزیون و گذراندن اوقات فراغت همراه با خانواده در نظر گرفته شود و در مقابل یک سالنی موسوم به سالن پذیرایی، برای پذیرایی از مهمانان خصوصی تر طراحی شود. در حقیقت باید از فضاهای داخلی ویلا به طور برنامه ریزی شده و بهینه‌ای استفاده کرد تا هیچ فضایی بدون استفاده باقی نماند.

اصول طراحی خارجی ویلا

پس از اینکه اصول طراحی داخلی ویلا رعایت شد و با ویژگی‌ها و حداقل‌های آن آشنا شدید، به سراغ اصول طراحی خارجی ویلا می‌رویم. اصلاً یکی از اهداف عمده ویلا سازی، استفاده و لذت بردن از طبیعت است. به‌همین دلیل باید از فضای خارجی ویلا و باقی مانده زمین طوری استفاده شود که بتوان ارتباط و تعامل انسان با طبیعت را افزایش داد.

استفاده از المان‌های متنوع

در واقع شما باید با توجه به سلیقه خودتان از امکاناتی مانند تراس، آلاچیق، باربیکیو، استخر، جکوزی، وسایل بازی کودکان، روف گاردن، شاه ‌نشین و … استفاده کنید تا بتوانید در اوقات فراغت خود از آن‌ها استفاده کنید. حیاط سازی

همچنین کاشتن درخت‌های میوه در خاک‌های حاصلخیز، کاشتن سبزیجات و گل کاری در باغچه‌ها بر زیبایی و لطافت زمین شما می‌افزاید. در حقیقت باید جوری به محوطه سازی پرداخت که شما بدون خروج از ملک شخصی خود نیز بتوانید از طبیعت لذت ببرید.

ویژگی‌های اصول طراحی ویلا به سبک برتر چیست؟

 اصول طراحی ویلا یک سری ویژگی‌هایی دارد. در ویلا سازی باید به با حداکثر توان، از منابع طبیعی استفاده کرد. برای مثال باید ویلا را در جایی از زمین ساخت که نور گیری خوبی دارد. این مسئله موجب کاهش مصرف برق می‌شود. همچنین استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی، برای تامین آب گرم ویلا تا حد زیادی از مصرف انرژی می‌کاهد. برای آبیاری باغچه‌ها و درختان پیشنهاد می‌شود که به آبیاری مناسب و قطره‌ای روی بیاورید. کی دیگر از نکات مهم در یک طراحی برتر، تجهیز ویلا به سیستم‌های امنیتی باکیفیت است. تکنولوژی سیستم‌های امنیتی جدید به صورتی است که شما بدون حضور در ویلا هم می‌توانید از راه دور امنیت ویلا را کنترل کنید. در حقیقت اصول طراحی ویلا باید به صورتی باشد که سازه از حداکثر امنیت برخوردار باشد. ایستادگی و پایداری ویلا در صورت وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله، طوفان و … از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین متریال روز دنیا برای بتن ریزی یا دیگر مراحل ساخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درست است که اگر در طراحی و ساخت ویلا از مصالح کم قیمت‌تر استفاده کنید، هزینه ساخت ویلا کمتر می‌شود؛ اما به دلیل استفاده از متریال بی‌کیفیت، از عمر مفید ساختمان کم می‌شود و شما مجبورید هزینه‌های مجددی را برای بازسازی و تعمیر پرداخت کنید.

اصول طراحی ویلا در ویلاهای دوبلکس

اصول طراحی ویلا دوبلکس

ویلاهای دوبلکس به دلیل تقسیم بندی فضاها برای راحتی بیشتر، طرفداران زیادی دارد. در حقیقت داشتن یک ویلای دوبلکس، موجب راحتی و آسایش بیشتری است؛ البته طراحی ویلای دوبلکس کار ساده‌ای نیست و نیاز به رعایت اصول طراحی ویلا به‌صورت دوبلکس را دارد. مانند ویلاهای متفاوت، پلان ویلاهای دوبلکس نیز مناسب با سلیقه و بودجه شما چیده می‌شود؛ چراکه این شما هستید که می‌خواهید برای سال‌های زیادی اوقات خود را در ویلا بگذرانید. تعدادی از نکات تاثیرگذار در اصول طراحی ویلا از نوع دوبلکس در پاراگراف‌های زیر آورده شده‌اند:

امکان افزایش متراژ بنا

 یکی از علت‌های محبوب بودن ویلاهای دوبلکس در بین مردم این است که حتی در زمین‌های کوچک نیز، با وجود یک زیربنای ثابت می‌شود روی طبقه اول، طبقه دیگری آورد و اندازه متراژ کلی بنا را افزایش داد. اصول طراحی ویلای دوبلکس با کمک طراحان و مهندسان رعایت خواهد شد. در طراحی ویلای دوبلکس باید به جزئیات اهمیت دهید؛ چراکه الان به جای یک طبقه، وظیفه طراحی دو طبقه بر عهده شماست.

انتخاب بهترین موقعیت زمین

همانطور‌که قبلاً نیز به آن اشاره شد، بهترین لوکیشن برای ساخت یک ویلای دوبلکس، شمالی‌ترین بخش زمین محسوب می‌شود. گویی در شمالی‌ترین بخش زمین، ویلا زیباتر به نظر می‌رسد و توجه هر رهگذزی را به خود جلب می‌کند. همچنین سعی کنید که ویلای خود را در یک جایی که ویو زیبایی دارد، بسازید. در حقیقت شما دارید با ساخت ویلا، از زندگی ماشینی و صنعتی فرار می‌کنید، پس بهتر است ویلای خود را روبروی مناظر طبیعی اطراف طراحی کنید.

استفاده بهینه از فضاهای دردسترس

 در ویلاهای دوبلکس شما محدودیتی ندارید پس می‌توانید فضاها را با اندازه‌های مختلفی طراحی کنید. بهتر است که سالن اصلی ویلا را پهناور در نظر بگیرید تا بتوانید از مهمانان زیادی پذیرایی کنید. همچنین قرارگیری یک آشپزخانه کوچک‌تر در طبقه دوم، باعث راحتی بیشتر ساکنان آن طبقه می‌شود.

استفاده از پنجره‌های فراوان

 یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با اصول طراحی ویلاها به سبک دوبلکس، استفاده زیاد از پنجره‌های شیشه‌ای است. طبیعتا طبقه دوم در ارتفاع بالاتری نسبت به طبقه اول قرار می‌گیرد، پس با قرار دادن شیشه‌های فراوان، می‌توانید حداکثر لذت را از طبیعت و درخت‌ها ببرید.

انتخاب محل درست برای پله‌ها

برای جابجایی بین طبقات، پله لازم است. سعی کنید بهترین جا را برای قرارگیری پله‌ها انتخاب کنید. حواستان باشد که پله‌ها جلوی مسیرهای مهم خانه را نگیرند و ابعاد پله‌ها زیاد کوچک نباشد که استفاده از آن‌ها سخت باشد. بهتر است که برای ساخت آپله‌ها از متریال با کیفیت استفاده شده باشد.

افزایش ارتفاع سقف‌ها

یکی دیگر از اصول طراحی ویلا به سبک دوبلکس، ارتفاع بلند سقف است. سقف‌های کوچک، موجب عدم تبادل هوا می‌شود؛ بنابراین سعی کنید تا جایی که اجازه دارید، ارتفاع سقف را افزایش دهید.

اصول طراحی ویلا شامل موارد متعددی است. شما با رعایت این اصول می‌توانید حتی موفق به ساخت بهترین ویلای شهرک خود شوید. برخی از این اصول شاید سطحی و ساده به نظر برسند؛ اما عدم رعایت آن‌ها از کیفیت ویلای شما می‌کاهد. اگر قصد ساخت یک ویلا را دارید، حتماً اصول طراحی ویلا را در آن رعایت کنید و آن‌ها را جدی بگیرید. کمک گرفتن از یک طراح باسابقه می‌تواند تاحد زیادی کمک کننده باشد. در این مطلب از سفر هلپر به بیشتر نکات که در طراحی ویلا ممکن است به دردتان بخورد، اشاره کردیم. امید است که بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top