سفر هلپر

لوگوی سایت سفر هلپر
طراحی باغ ویلا

طراحی باغ ویلا

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از زندگیِ شهری خسته‌تان کرده و می‌خواهید در جایی زندگی کنید که از هیاهو دورتر باشید و حس ماندن در طبیعت را برای شما زنده کند. در چنین حالتی باغ ویلا بهترین گزینه است. خیلی از شما سوالتان این است که طراحی باغ ویلا باید چگونه باشد و برای انجام این کار باید چه نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید یک طراحی درست و اصولی داشته باشید. در حققیت اگر می‌خواهید اطلاعات خوبی در این زمینه به دست بیاورید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا برایتان بگوییم که یک باغ ویلا باید به چه صورت طراحی شود.

مراحل طراحی باغ ویلا

برای اینکه شما بتوانید طراحی باغ ویلا را یاد بگیرید، باید از پروسه آن آگاه باشید. مراحلی که مورد نیاز است تا یک باغ ویلا طراحی شود، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • اولین کار این است ابعاد زمینی که می‌خواهید آن را به باغ ویلا تبدیل کنید را ثبت و ضبط کنید.
  • سپس حواس‌تان به جهت طلوع و غروب خورشید باشد تا بتوانید یک باغچه ویلای خوب را طراحی کنید.
  • بعد از آن باید فضایی را برای آبنما، استخر، زمین بازی، ساختمان و فضاهایی که برای ویلا باغ نیاز دارید در نظر گرفته و مشخص کنید.
  • برای فضای باغ حتما طراحی داخلی در نظر بگیرید که برای انجام این کار باید حواستان به ارتفاع طبقات، کاربردهای فضا و میزان نورگیری باشد.
  • در نهایت باید متریال مصرفی خود را در فضای داخلی و خارجی باغ ویلا به بهترین شکل ممکن انتخاب کنید.

سبک‌های مختلفِ باغ ویلا

سبک های طراحی باغ ویلا

برای طراحی ویلا شما با سبک‌های متفاوتی روبرو هستید. می‌توانید ویلای مدرن یا ویلای کلاسیک، ویلای دوبلکس، ویلای سوبلکس، ویلای فلت، سنتی و یا یک ویلای کاملاً لاکچری با امکانات بسیار زیاد داشته باشید که بخش‌های مختلف آن هر کدام یک نوع از باغ ویلا را شامل می‌شود. از طرفی می‌توانید داخل یک ویلا هم فضای مدرن، هم کلاسیک، هم سنتی و هم روستایی یا همان روستیک را داشته باشید‌.

موردی که در همه سبک‌های طراحی باغ ویلا مد نظر قرار می‌گیرد، محوطه سازی است؛ یعنی باید بدانید که قرار است چه کاربردهایی  داشته باشد و چه متریالی را به کار بگیرید تا با دیگر باغ‌ ویلاها متمایز باشد.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید یک باغ ویلای مدرن را طراحی کنید، می‌توانید از امکانات و تجهیزاتی استفاده نمایید که فضا را مدرن‌تر می‌کند؛ مثلاً استفاده از جعبه گل یا فلاور باکس یا پرگولاهای فلزی و شیشه، ترمووود و شومینه‌های گازی میتواند فضا را برای شما مدرن‌تر کند.

یا اگر می‌خواهید طراحی باغ ویلا را به شکل کلاسیک انجام دهید، متریال غالبی که باید استفاده کنید، میتواند سنگ باشد. معمولا برای فضای کلاسیک بیشتر از سنگ استفاده می‌کنند و احتمالا شما به یاد قصرهایی می‌افتید که همیشه در سریال‌های افسانه‌ای دیده‌اید. حتی با اجرای طراحی کلاسیک، فضا ممکن است شبیه به کاخ های سلطنتی هم شود. یعنی حتی برای آلاچیق، مسیر عبور از باغ و شومینه هم میتوانید از سنگ استفاده کنید. خیلی‌ها در طراحی باغ ویلای کلاسیک، پل‌های سنگی و یک برکه کوچک مصنوعی هم درست می‌کنند تا جذابیت باغ ویلا را افزایش دهند که همگی در سبک های مختلف طراحی باغ ویلا قابل اجرا است.

سبک دیگری که اتفاقا طرفدار زیادی هم دارد، سبک روستایی یا همان روستیک است که برای باغ ویلا به شدت جذاب می‌شود. شما می‌توانید در چنین سبکی، از چوب‌های کنده استفاده کنید. می‌توانید در فضا، نیمکت چوبی، میز از جنس الوار و کنده‌های قطور درست کنید و یا آلاچیق‌هایی طراحی کنید که کاملا شبیه به فضای روستا هستند.

از طرفی هم برای طراحی یک باغ ویلای روستایی می‌توانید شومینه گازی با نمای هیزمی درست کنید که یک فضای صمیمی و گرم در محوطه‌سازی و طراحی باغ برای شما ایجاد می‌کند که در آینده هم اگر بخواهید باغ ویلا را به فروش برسانید، به خاطر این سبک از طراحی، حتماً کارتان راحت‌تر خواهد بود.

نکات اصولی برای طراحی محوطه باغ ویلا

برای حیاط سازی و محوطه باغ یکسری نکات هست که باید آن‌ها را مد نظر قرار دهید تا نتیجه کارتان خوب از آب دربیاید. برخی از این نکات شامل موارد زیر می‌شود:

  • حتما باید حواستان باشد که برای مسیر و راه بین باغ، نورپردازی خوبی داشته باشید: اگر قرار است درختان سر به فلک کشیده داشته باشید، پس حتماً باید نور هم لابلای آن وجود داشته باشد.
  • توجه به نشیمنگاه و استراحتگاه ضروری است: حتماً باید آلاچیق و سایبان برای قسمت نشیمن و آتشدان هم طراحی کنید.
  • در نظر گرفتن فضایی برای اتومبیل: محل پارک اتومبیل همراه با سایبان باید کاملاً مشخص شده باشد.
  • محلی برای طبخ غذا: طراحی و ساخت باربیکیو در کنار ویلا هم یکی از مهمترین نکات طراحی باغ ویلا است.
  • استخر روباز و سرپوشیده را هم می‌توانید در داخل یا خارج ویلا طراحی کنید.
  • دیوارچینی و مشخص کردن مرز باغچه‌ها، جوی‌ها و راه‌ها هم جزء نکات کلیدی و اساسی است.
  • در نظر گرفتن فضایی برای زمین بازی کودکان، زمین تنیس و والیبال را هم هرگز نباید فراموش کرد که در شیک و تجهیز به نظر رسیدنِ باغ ویلای شما بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

طراحی باغ ویلا می‌تواند یکی از اقدامات جذابی باشد که خیلی از شما در محل زندگی خودتان یا در حاشیه شهر، آن را انجام می‌دهید. زمانی شما میتوانید کار خود را با موفقیت به اجرا در بیاورید که یک طراحی درست و اصولی داشته باشید که لازمه انجام آن، افزایش سطح اطلاعات و آگاهی است. ما در این مقاله راجع به نکات اصولی طراحی باغ ویلا و انواع آن با شما صحبت کردیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top