سفر هلپر

لوگوی سایت سفر هلپر
افرادی که نباید با هواپیما سفر کنند

افرادی که نباید با هواپیما سفر کنند

تاکنون هر چه شنیده‌اید در رابطه با مزایا سفر با هواپیما بوده است. قطعا هواپیما یکی از بهترین وسایل نقلیه برای تجربه یک سفر خوب و راحت است. نکته‌ای که وجود دارد این است که گاهی شرایط خاص برخی از افراد باعث می‌شود تا تجربه سفرهای هوایی برایشان خطرناک باشد. در این مقاله از سایت سفر هلپر می خواهیم افرادی که نباید با هواپیما سفر کنند را به شما معرفی کنیم.

پرواز برای چه کسانی توصیه نمیشود؟

پرواز برای چه کسانی توصیه نمیشود؟

همه ما دوست داریم بر فراز آسمان‌ ها حرکت کنیم و در کمال آرامش در کمترین زمان ممکن به مقصد برسیم. همین موضوع باعث می‌شود تا سفر های هوایی به یکی از محبوب‌ ترین گزینه‌ های پیش روی مسافران تبدیل شود. اما شرایط جسمی برخی از افراد در بعضی مواقع باعث می‌ شود تا سفر کردن با هواپیما برای آن‌ ها سخت و حتی گاهی خطرناک باشد. این موضوع باعث می‌ شود تا متخصصان طب هوا و فضا توصیه کنند که این دسته از افراد تا زمان بهبودی کامل از تجربه سفر های هواپیمایی خودداری کنند.‌

تیم پرواز و مهمانداران سفر، قبل از پرواز با انجام بررسی‌های لازم به دنبال اطلاع از شرایط جسمانی و روانی مسافران می‌ باشند تا در صورت نیاز مراقبت‌ های ویژه‌ ای برای آن‌ ها در نظر گرفته شود.

زنان باردار

نمی‌ شود گفت که تجربه پرواز همیشه برای زنان باردار خطرناک است. اما بهتر است بانوان باردار به خصوص در ماه‌ های پایانی بارداری از تجربه سفر های هوایی خودداری کنند. ناگفته نماند که ایرلاین‌ های مختلف شرایط متفاوتی را برای بانوانی که باردارند در نظر گرفته است.

در رابطه با ممنوعیت پرواز در دوران بارداری چند اصل ثابت و مشخص وجود دارد. اول اینکه بانوان باردار تا پایان هفته ۲۸ام بارداری بدون هیچ گونه مشکلی می‌ توانند سفر های هوایی را تجربه کنند. و از سفر خود نهایت لذت را ببرند. البته توجه داشته باشید که بانوانی که تجربه گر اولین یا دومین بارداری خود هستند تا قبل از بیست و هشتمین بارداری خود تنها می‌توانند سفر های هوایی کمتر از دو ساعت را تجربه کنند. در غیر این صورت اجازه سفر برای آن‌ها صادر نخواهد شد.

البته ناگفته نماند که بانوان باردار می‌ توانند با دریافت گواهی پزشکی و مشخص شدن زمان دقیق بارداری تجربه گر سفر های هوایی بیشتر از ۲ ساعت نیز باشند.

واکسن نزده‌ ها

با شیوع بیماری کرونا و کشف واکسن توسط متخصصان داخلی و خارجی تزریق واکسن به یکی از شرایط لازم برای سفر های داخلی و خارجی تبدیل شده است. به گونه‌ ای که برخی از ایرلاین‌ ها به افرادی که نسبت به تزریق واکسن کرونا خود اقدام نکرده‌اند، اجازه تجربه سفر های هوایی نخواهند داد. این در حالی است که برخی دیگر از ایرلاین‌ ها اعلام کرده‌ اند که افراد واکسینه نشده می‌ توانند با در دست داشتن آزمایشی که نشان دهنده عدم ابتدا آن‌ها به کرونا باشد، سفر هوایی خود را آغاز کنند.

البته این شرایط بیشتر برای سفر های خارجی است. و در سفرهای داخلی کمتر محدودیت‌های این چنینی مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است که در چنین شرایطی شرکت هواپیمایی هیچ مسئولیتی در قبال استرداد هزینه بلیط هواپیما ندارد.

مبتلایان به بیماری‌ های قلبی و عروقی

اگر چه هواپیما یکی از بهترین و راحت‌ ترین وسایل نقلیه سفر است. اما این موضوع باعث نمی‌ شود تا از استرس پرواز چشم پوشی کنیم. برخی از افراد به واسطه ابتدا به برخی از بیماری‌ های قلبی و عروقی تحمل استرس و اضطراب را ندارند. و ممکن است استرسی که در هنگام بلند شدن هواپیما به آن‌ ها وارد می‌شود، زمینه را برای به خطر افتادن سلامتی آن‌ ها فراهم کند. علاوه بر این سفر در ارتفاع به دلیل اختلاف فشار می‌تواند برای افراد ابتلا به تنگی نفس دردسرساز باشد. بالا رفتن از پله‌ های هواپیما یکی دیگر از عواملی است که برای افراد مبتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی خطرناک است. و موجب محدودیت این افراد در تجربه سفر های هوایی می‌ شود.

برخی از افراد نیز به دلیل انجام جراحی‌ های قلبی همچون آنژیوپلاستی بایستی زمان پرواز خود را به گونه‌ ای تنظیم کنند که برای آن‌ ها خطرناک نباشد. این افراد برای تجربه سفر های هوایی باید حداقل دو روز پس از سفر صبر کنند. علاوه بر این افرادی که عمل قلب باز انجام داده‌ اند تا دو هفته نمی‌ توانند از هواپیما استفاده کنند. این افراد برای تجربه پرواز های هوایی باید حداقل ۱۴ روز صبر کنند.

مبتلایان به بیماری‌ های خونی

مبتلایان به بیماری‌ های خونی

دسته دیگری از افراد که باید از تجربه پرواز با هواپیما خودداری کنند، بیمارانی هستند که به بیماری‌ های خونی مبتلا می‌ باشند. در اکثر بیماری‌ های خونی میزان هموگلوبین خون دچار اختلال می‌ شود. این موضوع در بیماران مبتلا به نقص در سلول‌ های داسی شکل خون بیشتر دیده می‌ شود.

از آنجایی که در ارتفاعات میزان اکسیژن کمی کمتر از حالت معمولی می‌ باشد، فرد در طول سفر هوایی با مشکل مواجه خواهد شد. به همین دلیل است که توصیه می‌ شود افراد مبتلا به این دسته بیماری‌ ها تا حد امکان از سفرهای هوایی خودداری کنند. و در صورت نیاز با مشورت پزشک معالج خود و دریافت گواهی نسبت به سفرهای هوایی که کمتر از دو ساعت هستند اقدام کنند.

مبتلایان به بیماری‌ های اعصاب و روان

برخی از بیماران مبتلا به بیماری‌ های اعصاب و روان نیز به دلیل مشکلاتی که ممکن است در طول سفرهای هوایی گریبان گیرشان شود از سفر با هواپیما منع می‌ شوند. یکی از این بیماری‌ ها سایکوز هاد می‌ باشد‌. افراد مبتلا به این عارضه ممکن است دچار هزیان گویی و اختلالات بینایی و شنوایی شوند. و بدون هیچ گونه اتفاقی شروع به پرخاشگری و دعوا کنند. و هم برای خود و هم برای دیگر مسافران دردسر ساز باشند.

این دسته از افراد اگر تحت درمان‌ های روانپزشکی قرار گیرند و بهبودی یابند، هیچ مشکلی برای سفر با هواپیما نخواهند داشت. اما برای اطمینان بیشتر از آن‌ها خواسته می‌ شود که گواهی به منظور اجازه استفاده از هواپیما به عنوان وسیله نقلیه سفر را با خود به همراه داشته باشند.

مبتلایان به بیماری‌ های مغز و اعصاب

به دسته‌‌ای از بیمارهای مبتلا به بیماری‌ هایی چون صرع، TIA، عفونت‌ های مغزی چون مننژیت و انسفالیت اجازه تجربه سفرهای هوایی در هنگام ابتلا به بیماری داده نخواهد شد. این دسته از افراد ممکن است در طول سفرهای هوایی دچار حمله شوند. و به دلیل عدم دریافت خدمات درمانی حتی تا مرگ پیش روند. اگر چه در صورت بروز هر گونه مشکل در طی سفرهای هوایی تیم پرواز سعی می‌ کنند شرایط را تحت کنترل قرار دهند. اما بهتر است این افراد قبل از تصمیم گیری برای تجربه سفرهای هوایی حتما با پزشک معالج خود صحبت کنند. و در صورت صدور اجازه نسبت به تجربه سفرهای هواپیمایی اقدام نمایند.

علاوه بر موارد ذکر شده، افرادی که به تازگی جراحی مخچه انجام داده‌اند، نیز به دلیل احتمال خونریزی بهتر است از تجربه سفرهای هوایی خودداری کنند. این افراد پس از گذشت ۲۴ ساعت از جراحی می‌توانند سفر هوایی خود را آغاز کنند.

بیماران مبتلا به بیماری‌ های گوش، حلق و بینی

در بیماران مبتلا به بیماری‌ هایی چون عفونت گوش میانی، سینوزیت، باروتروما محدودیت سفر با هواپیما در هنگام اوج بیماری دیده می‌ شود. و نیاز است برای تجربه سفر حتما از پزشک معالج خود گواهی دریافت کنند. علاوه بر این افرادی که جراحی لوزه یا جراحی گوش میانی انجام داده‌ اند نیز بهتر است تا دو هفته از تجربه سفرهای هوایی خودداری کنند. چرا که ممکن است در این بازه زمانی نیاز به دریافت خدمات درمانی اورژانسی پیدا کنند و سلامتی‌ شان به خطر افتاده شود.

البته یک نکته را نیز لازم است ذکر کنیم که تمامی بیمارانی که حال وخیمی دارند. و ممکن است در طول سفر مرگ به سراغشان بیاید، جز بیماران ممنوعه برای تجربه سفرهای هوایی در نظر گرفته می‌ شوند.

کدام بیماران می‌توانند بدون دریافت گواهی پزشکی سفر کنند؟

کدام بیماران می‌توانند بدون دریافت گواهی پزشکی سفر کنند؟

بیمار بودن فرد همیشه باعث ممنوعیت سفرهای هوایی برای او نمی‌ شود. گاهی دیده می‌ شود که افراد بیمار بدون هیچ گونه مشکلی می‌ توانند سفرهای هوایی را تجربه کنند. این بیماران که بدون نیاز به دریافت هیچ گواهی خاصی می‌ توانند سفر هوایی خود را آغاز کنند به چهار گروه مجزا تقسیم بندی می‌ شوند.

دسته اول بیمارانی هستند که جراحی انجام داده‌ اند و حال آن‌ ها بهبود یافته است. طبق قانون افرادی که نسبت به جراحی‌ های باز اقدام کرده‌ اند تا دو هفته و افرادی که جراحی بسته و سرپایی داشته‌ اند تا مدت زمان ۲۴ ساعت برای سفرهای هوایی محدودیت دارند. پس از به پایان رسیدن بازه زمانی در نظر گرفته شده، فرد می‌ تواند بدون نیاز به صدور گواهی از جانب پزشک، سفر کند.

دسته دوم مسافرانی هستند که دچار ضایعه نخاعی می‌ باشند. این دسته از افراد اگر زیر ۶۰ سال سن داشته باشند و در طول سفر نیازی به برانکارد و اکسیژن نداشته باشند، منعی برای سفر آن‌ ها وجود ندارد. البته ناگفته نماند که این دسته از افراد باید بتوانند از کمربند صندلی هواپیما استفاده کنند.

دسته سوم مسافرانی که می‌ توانند بدون نیاز به صدور گواهینامه سفر از جانب پزشک سفر کنند، کسانی هستند که نسبت به گچ گیری بدن خود اقدام کرده‌ اند و ۴۸ ساعت از این اقدام گذشته است.

دسته آخر نیز جانبازان و معلولانی می‌باشند که در طول سفر نیاز به دریافت خدمات پزشکی ویژه و به خصوصی ندارند.

سخن پایانی

افرادی که در این مقاله جز افراد دارای محدودیت برای سفر در نظر گرفته شدند، در صورت بهبودی و درمان کامل می‌ توانند با مراجعه به پزشک مربوطه نسبت به دریافت گواهی که نشان از بی‌ خطر بدون سفر هوایی برای آن‌ ها دارد، اقدام کنند و سفر خود را شروع کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top