سفر هلپر

لوگوی سایت سفر هلپر
مدلینگ در ترکیه

مدلینگ در ترکیه

ترکیه جزو کشورهایی است که به دلیل همجواری با اروپا همواره تحت تاثیر شرایط مد و فشن غرب قرار داشته است. به دلیل وجود تولیدی های بزرگ در حوزه ی پوشاک و مد در ترکیه نیاز به روش های دیده شدن و برندینگ در این کشور بالا است. یکی از موثرترین روشهای برند سازی استفاده از مدلینگ در صنعت تبلیغات است که البته قدمت بالایی در جهان دارد و ترکیه نیز از این امر مستثنا نیست. مدلینگ در ترکیه صنعتی است که همواره متقاضیان بسیار و مشتریان زیادی دارد. امروزه تقریبا در تمام تبلیغات های موثر از مدلینگ استفاده می شود. عمده فعالیت مدلینگ در ترکیه در شهر استانبول قرار دارد و در رتبه ی بعد در شهر ازمیر. دیگر شهرهای ترکیه یا آنقدر صنعتی نیستند که نیاز چندانی به صورت محلی برای آنها باشد و یا به دلیل شرایط فرهنگی طرفداران زیادی ندارد. یه همین دلیل اکثر آژانس های مدلینگ در ترکیه در شهر استانبول قرار دارند. بعضی از آنها به صورت بین المللی فعالیت می کنند و حتی بعضی از آژانس های مدلینگ بین المللی نیز در استانبول شعبه دارند.

در استانبول فشن ویک های بسیاری به صورت مداوم برگذار می شوند و اکثر برندها سعی می کنند در آنها شرکت کنند. همانطور که گفته شد در اکثر فیلدهای تبلیغاتی به مدلینگ نیاز است. از صنعت پوشاک گرفته تا مواد غذایی و محصولات صنعتی. در ادامه مقاله در مورد شرایط بازار مدلینگ در ترکیه به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

بازار کار مدلینگ در ترکیه

بازار کار مدلینگ در ترکیه

همانطور که گفته شد به دلیل نیاز شرکت های تبلیغاتی و برندسازی در اکثر کمپانی ها اکثر آنها همواره نیاز به مدل های آماده و آموزش دیده دارند. فشن شو ها و برنامه بسیاری در استانبول اجرا می شوند که اکثر آنها توسط برند های پوشاک برگزار می شوند و به دلیل تنوع بسیار به مدل هایی با قابلیت های متفاوت نیز نیاز است. همچنین شرکت های تبلیغاتی بسیاری برای تهیه محتوای تبلیغاتی یا تیزرهای تلویزیونی اغلب در میان مدل ها، بازیگران مورد نظر خود را انتخاب میکنند. این تیزرهای تبلیغاتی ممکن است در مورد هر چیزی باشند؛ از لوازم آرایشی وبهداشتی گرفته تا محصولات صنعتی و تجاری مختلف مانند خودرو و … .

شرایط کاری مدلینگ در ترکیه

در هر کشوری، مشاغل مختلف شرایط خاصی را برای فعالیت حرفه ای در آن تعریف کرده اند. با توجه به این که در ترکیه بابت نوع پوشش از لحاظ محدودیت های قانونی مانعی وجود ندارد، به صورت رسمی و قانونی می توان در ترکیه مدلیینگ را به عنوان شغل انتخاب کرد و در آن فعالیت کرد. بعضی دانشگاه ها و آژانس های مدلینگ به صورت رسمی در این حوزه کار میکنند و به هنرجویان خود مدرک معتبر مدلینگ ارائه می دهند. در زیر به بررسی بیشتر شرایط مدلینگ در ترکیه می پردازیم.

میزان درآمد مدلینگ در ترکیه

میزان درآمد مدلینگ در ترکیه

مدلینگ مانند بازیگری، مبلغ درآمدی ثابتی برای آن تعریف نشده است. بسته به میزان سابقه ی کاری، شهرت و نمونه کارها می توان دستمزدهای مختلفی برای آن محاسبه نمود. برای مدل های کم تجربه که در این صنعت شناخته شده نیستند اغلب به صورت پرداختی برای هر اجرا هزینه ها پرداخت می شود که می تواند از 1000 لیر تا 5000 لیر برای هر اجرا متغیر باشد. البته همانطور که گفته شد میزان شهرت شما بسیار می تواند تعیین کننده باشد. به طوری که بعضی مدل های ترکیه درآمدی تا 100 هزار لیر در ماه دارند. البته در صورتی که به میزان کافی به شهرت برسید میتوانید از طریق سوشال مدیا مانند اینستاگرام نیز از طریق تبلیغات درآمد خوبی داشته باشید.

از اینرو سعی کنید با یک آژانس مدلینگ معتبر همکاری کنید تا بتوانید پله های رشد و ترقی را سریعتر و اصولی تر طی کنید.

آیا مدلینگ ساعت کاری مشخص دارد؟

این شغل مانند بازیگری است و تقریبا ساعت کاری مشخصی برای آن تعیین نمی شود. چرا که ممکن است کارگردان ها و تهیه کنندگان شرایط خاصی را در نظر داشته باشند و در ساعات مختلف شبانه روز برنامه ها اجرا شوند. گاهی نیز ممکن است مانند مواردی که همه ی ما با آنها برخورد داشته ایم برنامه ها تاخیر های طولانی داشته باشد و شما باید آمادگی خود را همواره حفظ نمایید.

محدودیت سنی مدلینگ در ترکیه

طبق قوانین ترکیه برای شرکت در جلسات عکاسی و فیلم برداری باید حداقل 18 سال تمام را داشته باشید در غیر این صورت حضور و رضایت والدین ضروری است. البته قوانین دیگری نیز در این صنعت وجود دارد که آژانس ها و ایجنت ها می توانند در این زمینه شما را راهنمایی نمایند.

وضعیت سلامتی در مدلینگ

مسلما یکی از مهمترین فاکتورهای مدل ها داشتن سلامت جسمی است. زیرا این عامل تاثیر بسیاری در شرایط کاری خواهد داشت و در صورتی که از لحاظ جسمی سلامتی کافی را نداشته باشید اغلب آژانس ها از همکاری با شما سر باز خواهند زد. تغذیه، سلامت پوست و مو، سلامت جسمانی و فیزیکی از مسائل بسیار مهم در این حرفه است. به طوری که ممکن است بعضی از شرکت ها قبل از عقد قرار داد و شروع جلسات عکاسی و فیلم برداری از شما بخواهند آزمایش خون و ادرار انجام دهید که مسلما سلامت جسمی و عدم اعتیاد اهمیت خواهد داشت.

قرارداد مدلینگ به چه صورت است؟

مانند تمام فعالیت های قانونی در هر کشوری، در ترکیه نیز برای انجام مدلینگ می توانید قرارداد رسمی ببندید. در این صنعت بسته به نیاز هر شرکت و زمینه ای که قصد بکارگیری از شما را دارند شرایط متفاوتی در قرار داد مشاهده خواهید کرد. شرایط عمومی که در اکثر قراردادها وجود دارد مانند تعهدات مدل و کارفرما به یکدیگر، میزان دستمزد و شرایط کار در قراردادها ذکر می شوند. اما به طور کلی توصیه می شود حتما از طریق آژانس های معتبر مدلینگ با دیگر شرکت ها قرارداد ببندید. مخصوصا اگر به زبان ترکی تسلط کافی و بالا ندارد. هرچند ممکن است درصدی از قرارداد شما به آژانس تعلق بگیرد ولی آژانس می تواند در زمینه قرارداد و دفاع از حق و حقوق شما موثر باشد.

زمینه های کاری مدلینگ در ترکیه

همانطور که گفته شد مدلینگ انواع و اقسام گوناگونی دارد و شما با توجه به توانایی، استعداد و علاقه ی خود می توانید در هر یک از آن زمینه ها فعالیت کنید. در این جا چند نمونه از حوزه های کاری مدلینگ در ترکیه را برای شما بیان می کنیم.

مدل مد وفشن

یکی از شناخته شده ترین زمینه های مدلینگ، مدلینگ پوشاک و اکسسوری ها است. اکثر علاقه مندان حتما برنامه های مدلینگ را در شبکه های تلویزیونی و یا فشن شوها دیده اند. در این شاخه معمولا مدل ها در فشن شوها و بر روی استیج اجرا میکنند و قاعدتا به دلیل اجرای زنده و وجود بازدیدکنندگان و عکاسان وفیلم برداران زیاد، این شاخه از مدلینگ حساسیت بالایی دارد و نیاز به تمرینات و اموزش های مخصوص است.

مدل کاشت ناخن و زیبایی مو

این نوع مدلینگ اغلب برای تولید محتوا در سوشال مدیا و یا استفاده در نمایش های خصوصی استفاده می شود.با توجه به قابلیت ها و کیفیت مو و ناخن و اعضای بدن که در معرض دید است می توانید در این حوزه وارد شوید.

مدل تبلیغاتی و بازیگری

با توجه به این موضوع که در این شاخه از مدلینگ بیشتر زمان مدل ها در جلوی دوربین سپری می شود، در این شاخه از مدلینگ مهارت مربوط به بازیگری و و اکت ها و زبان بدن مورد توجه است. این شاخه از مدلینگ برای تهیه تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی، تبلیغات های بیلبوردی، روزنامه و مجلات و … استفاده می شود.

 شرایط مدل شدن چیست؟

با توجه به نیازهایی که در این صنعت مورد توجه است، بعضی شرایط عمومی آن عبارتند از:

  • قد و وزن مناسب: تناسب اندام های مختلف بدن اهمیت بسیاری دارند.
  • چهره و صورت: اجزا و زوایای صورت و چهره ی شما باید طبق قواعد مورد نظر در این صنعت باشد. اغلب در صورتی که عمل های جراحی زیبایی انجام گرفته باشد موجب عدم پذیرش در این رشته خواهد شد. ترجیح شرکت های مدلینگ استفاده از چهره های طبیعی و بدون عمل زیبایی است.
  • سلامت پوست و مو: پوست صورت و بدن مدل ها باید سالم و بدون آسیب و جای زخم یا هرگونه خالکوبی باشد. البته رنگ پوست در این صنعت اهمیت چندانی ندارد و با توجه به نیاز، از هر رنگ پوستی در مدلینگ استفاده می شود و مهمترین آیتم، سلامت پوست و مو است.
  • داشتن اعتماد به نفس و روحیه کاری: این شغل با توجه به ماهیت آن ممکن است برای بسیاری از افراد که با نمایش خود به دیگران احساس راحتی نمی کنند بسیار سخت باشد. در این شغل ممکن در شرایط مختلفی نیاز باشد با پوشش ها و لباسهای مختلف بر روی صحنه ی اجرا بروید.

خانم ها برای مدل شدن باید چه شرایطی داشته باشند

با توجه به شاخه ای که قصد فعالیت در آن دارید شرایط متفاوت است. اغلب سن پایین در این صنعت یکی از امتیاز های اساسی محسوب می شود. فاکتورهای دیگر عبارتند از:

  • چهره و پوست مناسب
  • داشتن قد حداقل 160 سانتی متر
  • تناسب اندام های بدن با یکدیگر
  • کوچک بودن سینه ها

به طور خلاصه داشتن شرایط بالا می تواند شما را برای موفقیت در این صنعت بسیار کمک کند.

شرایط مدل شدن برای آقایان

برای آقایان شرایط کلی به صورت زیر است:

  • چهره مردانه
  • داشتن حداقل قد 170 سانتی متر
  • متناسب بودن عرض شانه ها و عرض سینه
  • وزن و اندام متناسب

نحوه ورود به بازارکار مدلینگ در ترکیه

برای ورود به بازار کار مدلینگ تنها داشتن شرایط فیزیکی کافی نیست. این شغل مانند تمام شغل های دیگر نیاز به مهارت های مخصوص بخود را دارد. شاید اغلب افراد به دلیل تعریف و تمجید اطرافیان، گمان کنند که با ورود به این صنعت می توانند بسیار موفق باشند و نیاز به هیچ دانش و مهارتی در آن نیست. بعضی افراد شاید به گمان اینکه به عنوان مدلینگ در ایران با چند شرکت کار کرده اند، با ورود به ترکیه می توانند به هرچه می خواهند برسند. البته قطعا انسان با تلاش و برداشتن قدم های اصولی میتواند به هرچه که می خواهد برسد ولی این کار با داشتن اعتماد به نفس کاذب و بدون داشتن مهارت و آموزش اصولی ممکن نخواهد بود.

ساده بگوییم در ترکیه صرف داشتن ظاهر و اندام زیبا و حتی تجربه کار در ایران به هیچ عنوان نمی توانید به موفقیت برسید. چرا که در ایران به دلیل محدودیت های زیاد، آموزش های اصولی ارائه نمی شود و استانداردهای جهانی این صنعت در ایران لحاظ نمی شوند. و اینکه با وجود مدل های مختلف از سراسر جهان که اکثرا از کشورهای روسیه و اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی و حتی آفریقایی وارد ترکیه شده اند، رقابت شما بسیار دشوار خواهد بود.

در کل شما برای ورود به صنعت مدلینگ در ترکیه و شروع حرفه ای آن دو راه پیش رو خواهید داشت:

آژانس مدلینگ در ترکیه ( برای افرادی که تجربه ی بین المللی دارند)

در صورتی که قبلا در حوزه ی مدلینگ آموزش های استاندارد دیده اید و سابقه ی کاری مناسبی دارید، با در دست داشتن پورتفولیو خود و مدارک معتبر به آژانس های مدلینگ در ترکیه مراجعه نمایید. ممکن است در بعضی از موارد از شما تست گرفته شود. پس اگر احساس میکنید آموزش شما کافی نیست و یا مدارک شما اعتبار بالایی ندارد و مدارک و سوابق شما صرفا مربوط به فعالیت شما در ایران است، امید چندانی نداشته باشید. در غیر این صورت و در صورتی که سوابق و مهارت شما مورد تایید باشد ممکن است با شما قرار داد بسته شود. البته اکثر شرکت ها ترک زبان هستند و بهتر است برای قرارداد بستن و امضا، به زبان ترکی استانبولی تسلط کافی داشته باشید. (بلد بودن ترکی آذری و یا زبان انگلیسی کمکی به شما نخواهد کرد).

آکادمی های مدلینگ در ترکیه

اگر در ایران کار مدلینگ را به صورت تجربی انجام داده اید و یا جزو افرادی هستید که علاقه مند به این حوزه هستید، در هر صورت برای کار در ترکیه نیاز به آموزش اصولی مدلینگ دارید. بعضی گمان میکنند صرفا با داشتن ظاهر و اندام مناسب همه جا در بروی آنان باز است و آکادمی های مدلینگ بدون دریافت هزینه و با فرش قرمز از آنها استقبال خواهند کرد. باید به اطلاع برسانیم که به هیچ عنوان این طور نخواهد بود و اگر هم کسی به شما گفت که شما را رایگان آموزش می دهد و یا در بدو ورود به شما حقوق و مزایا می دهد، به هیچ عنوان اعتماد نکنید و آینده و زندگی خود را در خطر نیندازید.

برای ورود به صنعت مدلینگ در ترکیه می توانید با پرداخت 500 الی 1500 دلار به صورت کاملا اصولی و استاندارد آموزش ببینید و براحتی وارد بازار کار مدلینگ شوید.

در اینجا دو روش برای ورود به صنعت حرفه ای مدلینگ را به شما معرفی کردیم. البته راه سومی نیز در استانبول وجود دارد ولی وارد سطح حرفه ای نخواهد شد. در این روش شما می توانید به صورت فریلنسری کار کنید. به این معنی که می توانید در فروشگاهها و  برندهای مختلف به عنوان پرو لباس فعالیت کنید. البته این نوع فعالیت جزو دسته بندی مدلینگ محسوب نمی شود و  در واقع نقش مانکن خواهد بود و نیاز به تخصص و مهارت خاصی نیست.

مدلینگ کودک در ترکیه

شرکت های بسیاری هستند که در حوزه ی تولید محصولات کودکان فعالیت می کنند و بازار نسبتا بزرگی را نیز در ترکیه به خود اختصاص داده اند. بنابراین مدلینگ کودک در ترکیه جایگاه ویژه ای دارد و می تواند درآمد زا باشد. البته توجه بسیار داشته باشید فعالیت در حوزه مدلینگ کودک حساسیت های بسیار بالایی دارد و به هیچ عنوان بدون داشتن اطلاعات کافی فرزندان و خردسالان خود را وارد این صنعت نکنید. در این پروژ ها باید والدین حضور داشته باشند و در مورد قراردادها و شرایط کاری تصمیمات لازم را بگیرند.

البته مدلینگ کودک نیز نیاز به آموزش دارد و کودکان بدون آموزش دیدن نمی توانند موفقیت چندانی داشته باشند. در صورت آموزش اصولی می توانند تا بزرگسالی و به صورت حرفه ای آن را ادامه دهند.

بهترین آژانس های مدلینگ در ترکیه

عمده شرکت های فعال در حوزه مدلینگ در ترکیه در استانبول قرار دارند. اغلب آنها مدلینگ را در سطح حرفه ای انجام می دهند و در انواع برنامه های تلویزیونی و تبلیغاتی حضور دارند. مشهورترین آنها عبارتند از:

  1. MRA Models
  2. Shine Models
  3. Corendon Airlines Models
  4. Gmodels
  5. Dama Models

شرکت هایی که نام برده شد، سالهاست که در این صنعت حضور دارند و اغلب در شبکه های تلویزیونی فعال هستند. این شرکت ها اغلب مدل های خود را از فشن شو ها و آکادمی ها انتخاب می کنند و قرارداد های بلند مدت با آنها می بندند.

مدل های معروف ترکیه

ترکیه مدل های معروف و حرفه ای زیادی دارد که اکثر آنها بازیگر نیز می باشند، در این بخش چند مدل معروف ترکیه را معرفی کرده ایم:

هانده ارچل

هانده ارچل

بازیگر 29 ساله سریال های تلویزیونی که در حوزه ی مدلینگ و تبلیغات نیز فعالیت می کند

نسلیهان آتاگول

نسلیهان آتاگول

بازیگر مشهور در سریال های تلویزیونی ترکیه که مدتی است بدلیل پیشنهادات کاری در حوزه مدلینگ وارد این صنعت شده است.

کیوانچ تاتلیتوغ

کیوانچ تاتلیتوغ

بازیگر و مدل مشهور ترکیه است که برای برند های مشهور ترکیه به عنوان مدل فعالیت دارد.

جان یامان

جان یامان

بازیگر و مدل معروف ترکیه است که در سریالهای تلویزیونی به شهرت رسیده است. او در سال 2019 به عنوان بهترین مدل مرد و بازیگر ترکیه انتخاب شد.

آموزش مدلینگ در ترکیه

اگر قصد حرفه ای شدن در این صنعت را دارید میتوانید با آموزش اصولی این مسیر را با موفقیت طی کنید. در صورتی که برای آموزش و قراداد ها به دنبال محلی مطمئن و قابل اعتماد می گردید و به زبان ترکی نیزتسلط کافی ندارید، می توانید به آکادمی مدلینک IMS moda مراجعه نمایید. این مجموعه در سال 2021 توسط دکتر مهدی صدیقی در استانبول راه اندازی شده است و آموزش های آن به زبانهای فارسی، انگلیسی و ترکی ارائه می شود.

برای آشنایی با شرایط و محیط آموزشی آکادمی مدلینک IMS moda میتوانید به پیج اینستاگرامی آنها با آیدی imsmoda مراجعه کنید و یا از طریق تلگرام به شماره 905510681480+ پیام بدهید. همچنین میتوانید از کد تخفیف 5% وبسایت سفر هلپر برای ثبت نام استفاده نمایید. هنگام نهایی شدن ثبت نام کافی است در فرم ثبتنام به نام وبسایت سفر هلپر اشاره نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top