سفر هلپر

لوگوی سایت سفر هلپر
بلیط لحظه آخری چیست؟

بلیط لحظه آخری چیست؟

در هنگام خرید بلیط هواپیما شاید با عبارت بلیط لحظه آخری مواجه شده باشید و این سوال برایتان پیش‌ آمده باشد که این نوع بلیط چگونه است. اگر بخواهیم مفهوم بلیط لحظه آخری را بیان کنیم، باید بگوییم بلیط لحظه آخری به بلیط اطلاق می‌شود که بر روی پروازهای چارتر ارائه می‌ شود. به طور معمول آژانس‌ های هواپیمایی تمام یا بخشی از صندلی‌ های یک هواپیما را چارتر می‌ کنند. این بدین معناست که  صندلی‌ های یک هواپیما را پیش‌ خرید کرده و با قیمت دلخواه به مشتریان خود ارائه می‌ کند.

در برخی از اوقات که آژانس‌ های هواپیمایی موفق به فروش همه بلیط‌ های خود نمی‌ شوند، برای جلوگیری از متضرر شدن اقدام به فروش بلیط‌ ها به‌ صورت نرخ لحظه آخری می‌ نمایند و به این صورت قیمت بلیط در این نوع به نسبت دیگر بلیط‌ ها با نرخ ارزان‌ تری ارائه می‌ شود. ما در این مقاله از سفر هلپر قصد داریم مطالب مفید و جامع در خصوص بلیط لحظه آخری در اختیار شما قرار دهیم امید که مفید فایده باشد.

چرا پرواز لحظه آخری ارزان است؟

اگر بخواهید دلیل ارزانی بلیط‌ های لحظه آخری را بیان کنیم، باید بگوییم نزدیک بودن زمان پرواز و عدم تکمیل ظرفیت باعث ارزان شدن بلیط هواپیما در این مواقع می‌ شود. در چنین مواردی و زمانی که کمتر از ۲۴ ساعته تا پرواز باقی نمانده باشد، برای اینکه صندلی‌ های هواپیما خالی نماند، آژانس‌ های مسافرتی بلیط آن ها را با قیمت ارزان‌ تری به مسافران ارائه می‌ کند. اصولاً در مسیرهای پرتردد و تقاضای بالا، بلیط هواپیما لحظه آخری چارتر وجود دارد که قیمت آنها به‌ مراتب ارزان‌ تر از قیمت واقعی بلیط است.

چگونه بلیط لحظه آخری را با بهترین قیمت بخریم؟

به‌ طور کلی قیمت بلیط هواپیما در ایام هفته متغیر است که این مسئله در مورد بلیط‌ های لحظه آخری هم صدق می‌ کند. همان گونه که در مطالب قبل عنوان شد، هرچه به روز پرواز نزدیک‌ تر شویم، قیمت بلیط لحظه آخری ارزان‌ تر می‌ شود. شما می‌ توانید با مشاهده روال بلیط و قیمت آنها در روزهای مختلف هفته به‌ خوبی از قیمت بلیط‌ های لحظه آخری اطلاع پیدا کنید.

ناگفته نماند که باید ریسک خرید بلیط لحظه آخر و خرید آن را نیز بپذیرید. چرا که همیشه اوضاع به نفع شما نیست و ممکن است نه‌ تنها سودی حاصل نکنید، بلکه مجبور به پرداخت وجه بیشتر برای خرید بلیط شوید. از آنجایی‌ که همیشه قانون و قواعد کلی در مورد این بلیط‌ ها صدق نمی‌ کند، قبل از خرید حتما همه جوانب را در نظر بگیرید.

خرید آنلاین، گزینه مناسب برای تهیه بلیط لحظه آخری

خرید آنلاین، گزینه مناسب برای تهیه بلیط لحظه آخری

اگر سایت‌ های مختلف داخلی و خارجی را مورد مطالعه قرار داده باشید، حتما به این اصل مهم رسیده‌ اید که بهترین راه برای خرید بلیط هواپیما لحظه آخری، تهیه و خرید آن به‌ صورت آنلاین است. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که مرتبط از سایت‌ های مختلف بازدید می‌ کنید، حتماً با وب‌ سایت‌ های فروش بلیط هم روبرو شده‌ اید.

وب‌ سایت چارتر خرید بلیط هواپیما لحظه آخری یک سایت متمایز از دیگر سایت‌ های خرید بلیط آنلاین است. اصول کار این وب‌ سایت، درج پرواز های لحظه آخری در صفحه اصلی سایتشان است. در نتیجه شما می‌ توانید همیشه با مراجعه به این سایت ارزان‌ ترین بلیط‌ ها را برای مسیرهای مختلف مشاهده و اقدام به خرید آن نمایید.

نحوه خرید بلیط‌ های هواپیما

قبل از هرگونه توضیحی در خصوص بلیط لحظه آخری باید به انواع بلیط‌ های موجود در آژانس‌ های هواپیمایی اشاره نمایم. به‌ طور کلی بلیط‌ های هواپیما و پرواز ها بر اساس قیمت به دو دسته چارتری و سیستمی تقسیم می‌ شوند. یکی از مهم‌ ترین تفاوت در پرواز های سیستمی و چارتری به میزان فروش آنها برمی‌ گردد.

به‌ طور کلی پرواز های سیستمی از قیمت ارزان و معقولی برخوردار هستند؛ اما در زمان‌ هایی که تقاضای افراد برای این نوع بلیط‌ ها بیشتر می‌ شود، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌ کند. اما در مورد بلیط‌ های چارتری باید بگوییم در این نوع از بلیط، آژانس‌ های هواپیمایی بخش یا تمامی صندلی‌ های یک پرواز را پیش‌ خرید می‌ کنند و با قیمت دلخواه به مشتریان خود ارائه می‌ نمایند.

اما در برخی از مواقع موفق به فروش تمامی بلیط‌ ها نمی‌ شود و برای جلوگیری از ضرر سنگین مالی، اقدام به فروش این بلیط‌ ها به نرخ بلیط لحظه آخری می‌ نماید. در این شرایط قیمت این نوع بلیط‌ های چارتری از قیمت بلیط سیستمی ارزان‌ تر می‌ شود. لازم به ذکر است که این مسئله به‌ هیچ‌ وجه باعث کاهش کیفیت سفر مشتریان نمی‌ شود و تنها تفاوت در زمان خرید آن است.

مقایسه قیمت بلیط هواپیما

بر طبق قانون و آیین‌ نامه درج شده در سازمان هواپیمایی کشور، بلیط‌ های سیستمی می‌ بایست دارای قیمت یکسانی باشند. اما این در مورد قیمت بلیط‌ های چارتری صدق نمی‌ کند. چرا که این سایت به دلیل شرایط خود، مجاز به تغییر در نرخ بلیط‌ های هواپیما است. در هنگام خرید از هر سایتی و انتخاب پرواز مورد نظر خود فقط کافیست یک‌ بار از سایت‌ های چارتر معتبر بلیط همان پرواز را چک نمایید. مسلما بعد از مقایسه قیمت‌ ها، انتخاب شما بدون شک خریدی جز چارتر نخواهد بود. فقط کافیست یکبار این مقایسه قیمتی را انجام دهید تا مشتری دائمی این سایت و خرید بلیط لحظه آخری شوید.

ایرلاین‌ های تازه‌ کار بهترین گزینه برای خرید بلیط‌ های لحظه آخری

شاید این توصیف خوبی نباشد، اما در هنگامی که به دنبال بلیط لحظه آخری هستید، خود را مانند یک شکارچی تصور کنید که به دنبال یک طعمه چرب و خوشمزه است. یکی از طعمه‌ ها می‌ تواند ایرلاین‌ های تازه‌ کار و یا کم طرفدار باشد. البته این مورد در خصوص سرویس‌ های اتوبوسرانی هم صدق می‌ کند. یکی از مواردی که ایرلاین‌ های تازه‌ کار به دنبال آن هستند، موجه نشان‌ دادن خود و جذب مشتری بیشتر است.

این بدین معناست که علاوه بر اینکه قیمت کمتری به نسبت دیگر ایرلاین‌ ها پیشنهاد می‌ کند، تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفته تا خدمات خوب و باکیفیت به مشتریان خود ارائه نمایند. البته باید این نکته را هم متذکر شد که بسیاری از این ایرلاین‌ ها به دلیل خدمات ضعیف معروف شده‌ اند. در نتیجه نباید به‌خاطر به‌ دست‌ آوردن بلیط لحظه آخری مجبور به تحمل یک پرواز بی‌ کیفیت شوید.

زمان‌ بندی مناسب برای مسافرت

این مسئله یک راهکار است که همیشه برای کاهش هزینه‌ های مسافرت و پرواز به کار می‌ رود و نمی‌ توان در این باره جواب قطعی ارائه کرد، اما وقتی به دنبال بلیط لحظه آخری اهواز هواپیما می‌ گردید، باید زمان مناسب برای آن را نیز در نظر بگیرید که طی آن مدت مسافر کافی پیدا نشود.

به‌ عنوان‌ مثال این که ما بخواهیم در اوج تعطیلات به دنبال بلیط چارتر مشهد یا بلیط لحظه آخری کیش باشیم، یک امر محال است و نه‌ تنها به آن دست پیدا نمی‌ کنیم، بلکه باعث می‌ شود برنامه اصلی مسافرت نیز به تعویق بیفتد.

پس به‌ خاطر داشته باشید که تهیه و خرید بلیط ارزان نیازمند تنظیم زمان مناسب برای مسافرت است. ما باید به‌ گونه‌ ای برای مسافرت برنامه‌ ریزی نماییم که به‌ عنوان‌ مثال طیف وسیعی از افراد جامعه در حال برگشت از مسافرت هستند و یا ایام هفته که افراد مشغله زیادی دارند و قادر به مسافرت نیستند.

استفاده از اعتبار خود

بسیاری از افراد به لحاظ کاری با آژانس‌ های فروش بلیط هواپیما، آژانس‌ های برگزار کننده تور مسافرتی و وب‌ سایت‌ های فروش آنلاین بلیط هواپیما در ارتباط هستند. به دلیل مراجعه مکرر این افراد با این مراکز، امکان آشنایی مختصر با آنها فراهم می‌ شود. در چنین اوقاتی این آژانس‌ ها و وب‌ سایت‌ ها خود زمان بلیط هواپیما لحظه آخری در پرواز های مختلف را به شما ارائه می‌ نمایند.

این گزینه برای افرادی که مشتری دائم این آژانس‌ ها و وب‌ سایت‌ ها هستند و همچنین مشتریان وفادار و پر کاربرد به این مراکز صدق می‌ کند. این افراد شانس بالایی برای به‌ دست‌ آوردن بلیط‌ های لحظه آخری و ارزان را دارند.

خصوصیات بلیط هواپیما لحظه آخری

خصوصیات بلیط هواپیما لحظه آخری

در این بخش از مقاله به بیان برخی خصوصیات بلیط‌ های لحظه آخری می‌ پردازیم:

  • به‌ طور کلی بلیط هواپیما لحظه آخری هیچ‌ گونه تفاوتی با بلیط‌ های عادی ندارد. اگر بخواهیم به زبان ساده‌ تر بگویم، هواپیما و صندلی پرواز بلیط هواپیما لحظه آخری با دیگر بلیط‌ های سیستمی هیچ‌ گونه تفاوتی به لحاظ امکانات ندارد. به‌ عنوان‌ مثال شاید در یک پرواز چند مشتری بلیط خود را با قیمتی ۷۰ هزار تومان خریداری نموده و بقیه مشتریان که بلیط سیستمی خرید کرده‌ اند، مبلغ ۱۷۰ هزار تومان برای آن پرداخت کرده باشند. در صورتی‌ که هر دو گروه از مشتریان از یک پرواز و امکانات یکسان استفاده می‌ کنند و این تفاوت در قیمت فقط به نحوه و زمان خرید آن از آژانس برمی‌ گردد.
  • از آنجایی‌ که شرایط قیمت در بلیط لحظه آخری به نسبت بلیط‌ های سیستمی بسیار ارزان است، در نتیجه این بلیط‌ ها برخلاف نوع سیستمی غیر قابل‌ استرداد هستند. در بسیاری از موارد در خصوص بلیط‌ های لحظه آخری مشتریان ساعتی قبل از پرواز اقدام به لغو بلیط خود نمودند که تحت این شرایط آژانس مربوطه کل مبلغ پرداخت آن را به‌ عنوان جریمه خود نگه می‌ دارد.
  • یکی دیگر از خصوصیات این نوع بلیط‌ ها در مورد برنامه‌ ریزی و ساعت پرواز آنها است. هرچند که این نوع بلیط‌ ها به لحاظ قیمتی بسیار مناسب هستند، اما برای آن دسته از مسافرانی که در مورد سفر خود یک برنامه‌ ریزی دقیق و درست داشته و همه چیز را برای سفر خود آماده نموده‌ اند، شاید خوشایند نباشد.
  • آماده بودن افراد در سفر های هوایی با بلیط لحظه آخری یکی دیگر از مواردی است که در این نوع بلیط‌ ها صدق می‌ کند، به این دلیل که افراد هر زمان می‌ بایست آماده باشند. چرا که ممکن است ساعاتی بیشتر تا پرواز آنها باقی نمانده باشد.
  • مسافرت در ایام تعطیلات برای متقاضیان بلیط‌ های لحظه آخری میسر نخواهد بود. چرا که در این ایام حجم مسافرت‌ ها بالاست و بلیط‌ های چارتر لحظه آخری وجود ندارد.

در عوض امکان سفر در فصل‌ های کم مسافرت برای این افراد با بلیط ارزان چه‌ بسا کمتر از بلیط اتوبوس فراهم است.

  • هر چند که خرید بلیط هواپیما لحظه آخری بسیار مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه است، ولی در مسافرت‌ های دسته‌ جمعی و خانوادگی شاید زیاد خوشایند نباشد. چرا که چیدمان صندلی در این نوع بلیط ها تصادفی است و هیچ‌ گونه انتخابی برای مشتریان نخواهد بود. هرچند که بلیط هواپیما لحظه آخری از آژانس‌ های مسافرتی خریداری می‌ شود، اما باید بدانید که آژانس چارتر کننده آن هیچ‌ گونه خدمات خاصی را برای این نوع بلیط ها ارائه نمی‌ کند. تحت این شرایط اگر هر گونه مشکلی اعم از تاخیر یا لغو پرواز، گم‌ شدن چمدان و… اتفاق بیفتد، می‌ بایست برای پیگیری این کار شخصاً به شرکت هواپیمایی مربوطه مراجعه کنید‌
  • هرچند که بلیط لحظه آخری اساساً قیمت ارزان‌ تری به نسبت دیگر بلیط‌ های سیستمی دارد، اما همیشه ارزان‌ ترین بلیط هواپیمایی محسوب نمی‌ شود. چرا که برخی عوامل همچون پرواز داخلی و خارجی، زمان پرواز و… بر نرخ بلیط‌ های لحظه آخری تاثیر می‌ گذارد. به‌ طوری‌ که اگر نرخ بلیط لحظه آخری را که در LOW SEASON به فروش می‌ رود را با نرخ همان بلیط در HIGH SEASON مقایسه کنید، به‌ هیچ‌ عنوان قابل قیاس نیستند.

بیان برخی نکات در پروازهای لحظه آخری

  • به طور معمول بلیط هواپیمای لحظه آخری را موقعی که ترافیک پرواز کمتری است و یا زمانی به انجام پرواز نمانده، می‌ توانید با نازل‌ ترین قیمت تهیه کنید. به‌ خاطر داشته باشید که بلیط لحظه آخری غیر قابل‌ استرداد و تغییر در زمان پرواز است. پس قبل از اینکه قصد سفر نمایید، برای چنین پروازی خود را آماده کنید.
  • اگر در مقام یک مدیر و کارمند ناچار به سفر های کاری متعدد هستید، باید عنوان کنیم بلیط‌ های پرواز های لحظه آخری، مناسب‌ ترین و به‌ صرفه‌ ترین بلیط برای شرایط شما است. فقط به‌ خاطر داشته باشید قبل از خرید این نوع بلیط خوب جستجو کرده و با افرادی که تجربه خرید این نوع بلیط را داشته‌ اند، مشورت نمایید.
  • در خرید بلیط هواپیما در لحظه آخر نرخ بلیط توسط آژانس‌ های مسافرتی تعیین می‌ شود. به همین دلیل پای هیچ واسطه‌ ای در میان نیست. در نتیجه از سامانه‌ های آنلاین معتبر خرید کنید و پول را به طور مستقیم و بی‌ واسطه واریز نمایید.
  • قبل از رزرو بلیط لحظه آخری تمامی موارد را بررسی و پرواز انتخابی‌ تان را چک کنید. ساعت حرکت، فرودگاه مقصد، صندلی و نحوه سرویس داخل هواپیما حتی در سفرهای کوتاه جزو مواردی است که نقش مهمی در کیفیت سفر دارد.

کلام پایانی

قیمت بلیط هواپیما در نظر بسیاری از مردم یکی از گران‌ ترین نرخ‌ها برای مسافرت است. این در حالی است که این نرخ نسبت به مدت‌ زمان سفر، آسایش و راحتی افراد در مقابل سایر وسایل نقلیه عمومی نه‌ تنها گران نیست، بلکه یکی از مقرون‌ به‌ صرفه‌ ترین هزینه‌ های سفر محسوب می‌ شود. البته راه‌ های ارزان‌ تری هم برای خرید بلیط هواپیما وجود دارد و آن استفاده و خرید بلیط هواپیما لحظه آخری است.

دیدگاه بسیاری از افراد در مورد بلیط‌ های لحظه آخری به علت ارزانی آن کیفیت پایین امکانات، صندلی، شرایط سفر، رسیدگی، پشتیبانی و … است. اما این یک تصور کاملا اشتباه است چرا که این نوع بلیط‌ ها با بلیط‌ های دیگر هیچ تفاوتی ندارد و تنها فرق آن به دلیل ارزان بودن آن است که آن هم به دلیل شرایط خاص این نوع بلیط‌ ها در زمان خرید است.

در این نوع بلیط‌ ها که به‌صورت چارتری فروش می‌ رود، آژانس‌ های هواپیمایی که موفق به فروش همه بلیط‌ ها تا ۲۴ ساعت قبل از پرواز نشده‌ اند، برای جلوگیری از متضرر شدن اقدام به فروش بلیط لحظه آخری با نازل‌ ترین قیمت می‌ کنند. پس به‌ خاطر داشته باشید که خرید این نوع به‌ هیچ‌ عنوان در کیفیت پرواز شما تاثیر نخواهد داشت. شما می‌ توانید برای اطلاع از نوع بلیط‌ ها و خدمات مسافرتی  از سایت سفر هلپر که یک مجله گردشگری است، کمک بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top