سفر هلپر

لوگوی سایت سفر هلپر
قیمت بلیط هواپیما چطور محاسبه می شود؟

قیمت بلیط هواپیما چطور محاسبه می شود؟

در این مقاله از سفر هلپر قصد داریم در رابطه با نحوه محاسبه قیمت بلیط هواپیما صحبت کنیم. افرادی که دائما در حال تجربه سفر های هوایی هستند، می‌ دانند که هزینه در نظر گرفته برای خرید بلیط هواپیما در ایرلاین‌ های مختلف متفاوت است. بنابراین این سوال مطرح می‌ شود که چرا قیمت بلیط هواپیما در شرکت‌ های هواپیمایی مختلف متفاوت است؟ یا بهتر است بگوییم چه عواملی باعث می‌ شود که هزینه بلیط هواپیما از شرکت‌ های مختلف، متفاوت باشد.

معمولا هنگامی که تصمیم به سفر گرفته می‌ شود، اولین سوال مطرح شده در ذهن این است که قیمت بلیط هواپیما چطور محاسبه می شود؟ هزینه خرید بلیط هواپیما چقدر است؟ آیا راهی برای کاهش این هزینه وجود دارد؟ چگونه می‌ توان کنترل بیشتری بر هزینه‌ های سفر با هواپیما داشت؟

یکی از مهم‌ ترین عواملی که کمک می‌ کند بتوانیم کنترل بیشتری بر هزینه‌ های سفر خود داشته باشیم و هزینه خرید بلیط را کاهش دهیم، آگاهی از عوامل موثر در تعیین قیمت بلیط هواپیما می‌ باشد.

قبل از اینکه صحبت کردن در رابطه با عوامل موثر تعیین قیمت بلیط صحبت کنیم، باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا هزینه بلیط هواپیما در ایرلاین‌ های مختلف متفاوت است؟

دلایل تغییر قیمت بلیط هواپیما در ایرلاین‌ های مختلف

افزایش و کاهش هزینه بلیط هواپیما باعث می‌ شود تا همواره این سوال در ذهن مسافران شکل گیرد که چرا چرا ایرلاین‌ ها هزینه خرید بلیط را تغییر می‌ دهند؟

برای دستیابی به پاسخ این سوال اول باید نگاهی به اهداف شرکت‌ های هواپیمایی داشته باشیم. شرکت‌ های هواپیمایی نهایت تلاش خود را به کار می‌ گیرند تا بتوانند بلیط‌ های بیشتری را به مسافران بفروشند. بنابراین طبیعی است اگر از تمامی فرصت‌ های خاص پیش آمده استفاده کنند و بلیط‌ های خود را با قیمت متفاوتی وارد بازار کنند.

این شرکت‌ ها معمولا تعداد مسافران متقاضی پرواز را به عنوان یک عامل برای تغییر قیمت بلیط هواپیما در نظر می‌ گیرند. عوامل بسیاری دست به دست هم می‌ دهند تا تفاوت‌ های رخ داده در قیمت بلیط هواپیما را ایجاد کنند. با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم.

نحوه محاسبه قیمت بلیط هواپیما

برای اینکه بتوانیم قیمت بلیط هواپیما را محاسبه کنیم، ابتدا نیاز است به این سوال پاسخ دهیم که چه عواملی باعث ایجاد تغییر در قیمت نهایی خرید بلیط می‌ شود؟ یا بهتر است بگوییم عوامل تاثیرگذار در هزینه بلیط هواپیما کدامند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم عوامل بسیاری در این امر دخیل هستند. برخی از مهم‌ ترین عوامل تاثیر گذار در هزینه بلیط هواپیما عبارتند از:

ساعت و زمان بندی پرواز

ساعت و زمان بندی پرواز

اینکه شما در چه ساعت از شبانه روز بخواهید سفر هوایی خود را آغاز کنید، تاثیر بسیاری در هزینه بلیط شما خواهد داشت. در برخی از ساعت‌ های شبانه روز شاهد افزایش متقاضیان برای پرواز هستیم.

در این ساعت‌ ها افزایش هزینه بلیط هواپیما دیده می‌ شود. در مقابل در ساعت‌ هایی از شبانه روز که تعداد مسافران کم می‌ شود، هزینه بلیط هواپیما نیز کاهش می‌ یابد. بنابراین اگر به دنبال راهی برای خرید یک بلیط هواپیما با هزینه کمتر هستید، بهترین راه انتخاب ساعت‌ های کم مسافر برای پرواز است.

تاریخ و روز پرواز

از دیگر عواملی که باعث می‌ شود شاهد تغییر هزینه خرید بلیط هواپیما باشیم، تاریخ و روز پرواز است. در برخی از روز های سال شاهد افزایش بی‌ رویه تعداد مسافران در پرواز هایی هوایی هستیم. این روزها عبارتند از آخر هفته‌ ها و ایام تعطیل.

بهترین راهکار برای کاهش هزینه‌ های ناشی از خرید بلیط هواپیما انتخاب روزهای کم مسافر برای سفر است. به عنوان مثال اگر شما برنامه سفر خود را به گونه‌ ای تنظیم کنید که در روزهای رسمی و اوایل هفته آغازگر سفر هوایی باشید، قطعا هزینه بلیط شما بسیار کمتر از کسی خواهد بود که دوست دارد آخر هفته را برای آغاز سفر انتخاب کند.

تیم خدمه هواپیما

تیم پرواز در طی سفر های هوایی با ارائه خدمات گوناگون به مسافران شرایطی را فراهم می‌ آورند که فرد در طی پرواز راحتی و آسایش بسیاری را تجربه کند. جالب است بدانید که ایرلاین‌ ها هزینه پرداختی بابت ارائه خدمات به کارکنان خود را از مسافران دریافت می‌ کنند.

بنابراین طبیعی است در سفرهایی که خدمات خاص و ویژه‌ ای به مسافران ارائه داده می‌ شود، نیاز به هزینه بیشتر برای خریداری بلیط باشد.

از آنجایی که تعداد نیرو های ارائه دهنده خدمات در ایرلاین‌ های بزرگ و معروف بیشتر است، هزینه خریداری بلیط هواپیما از این شرکت‌ ها نیز کمی گران‌ تر از شرکت‌ های هواپیمایی معمولی و کوچک است.

بازاریابی و تبلیغات

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما باید بگوییم که شرکت‌ های هواپیمایی حتی هزینه‌ های صرف شما بابت تبلیغات و بازاریابی خود را نیز در هزینه نهایی خریداری بلیط هواپیما دخیل می‌ کنند. بدین صورت شرکت‌ هایی که تبلیغات و بازاریابی بیشتری انجام داده‌ اند، هزینه بالاتری نیز در قبال فروش بلیط دریافت می‌ کنند.

این موضوع را نیز می‌ توان یکی دیگر از دلایل دریافت هزینه‌ های بالاتر در شرکت‌ های هواپیمایی مشهورتر دانست. قطعا این شرکت‌ ها برای رسیدن به جایگاه امروز خود از هیچ تبلیغ و بازاریابی چشم پوشی نکرده‌ اند و نهایت تلاش خود به کار گرفته‌ اند تا امروزه نام آن‌ ها در میان معروف‌ ترین ایرلاین‌ های جهانی قرار گیرد.

سیستمی یا چارتری بودن پرواز

اینکه شما تصمیم بگیرید بلیط سیستمی یا چارتری خریداری کنید، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه بلیط هواپیما است. معمولا بلیط‌ های چارتری نسبت به بلیط‌ های سیستمی از هزینه پایین‌ تری برخوردار است. اما در زمان‌ های در مسافر که به اصطلاح پیک سفر نامیده می‌ شود، به دلیل استقبال بسیار بالا مسافران از بلیط‌ های چارتر شده شاهد از بین رفتن تفاوت قیمت میان بلیط‌ های چارتری و بلیط‌ های سیستمی هستیم.

بلیط‌ های سیستمی نیز دسته دیگری از بلیط‌ های پرطرفدار هستند که به طور معمول هزینه بیشتری نسبت به بلیط‌ های چارتر شده دارند. اما نکته‌ ای که موجب تمایز این دو بلیط می‌ شود تفاوت قیمت در هنگام نزدیک شدن به زمان پرواز است. در روز های پایانی باقی مانده به پرواز معمولا شاهد افزایش قیمت بلیط سیستمی و کاهش قیمت بلیط چارتر شده هستیم.

فاصله مبدا و مقصد

فرض کنید می‌ خواهید از تهران به استانبول سفر کنید، قطعا هزینه لازم برای خریداری بلیط بسیار بیشتر از زمانی است که می‌ خواهید از تهران به سمت مشهد راهی شوید. چرا که فاصله مبدا و مقصد در سفر تهران به استانبول بسیار بیشتر است. ناگفته نماند، هر چه فاصله مبدا و مقصد بیشتر شود، هواپیما به میزان سوخت بیشتری برای حرکت نیاز دارد، بنابراین منطقی است اگر هزینه بیشتری بابت مسافت‌ های طولانی‌ تر دریافت شود.

پرواز مستقیم و غیر مستقیم

طولانی بودن فاصله مبدا و مقصد در برخی سفر ها باعث می‌ شود تا مسافر برای رسیدن به مقصد نیازمند استفاده از پرواز های غیر مستقیم باشد. در چنین شرایطی دیده می‌ شود که هزینه خرید بلیط به طور قابل توجه‌ ای افزایش پیدا می‌ کند.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که گاهی به دلیل ازدیاد مسافران پیدا کردن بلیط در ساعت‌ های خاص دشوار می‌ شود. مسافر در چنین شرایطی برای رسیدن هرچه سریع‌ تر به مقصد، می‌ تواند از پرواز های غیر مستقیم استفاده کند.

سوخت هواپیما

هواپیما ها برای فعالیت به سوخت هواپیما نیاز دارند. تنوع سوخت‌ های هواپیما موجود در بازار یکی دیگر از دلایل تغییر قیمت هزینه بلیط‌ ها است. بسته به اینکه هواپیما منتخب از چه نوع سوختی استفاده می‌ کند، هزینه متفاوتی از مسافر برای پرواز دریافت می‌ شود. معمولا هواپیم اهای بزرگ‌ تر و پیشرفته‌ تر نیازمند سوخت بیشتری برای حرکت هستند.

بلیط‌ های لحظه آخر

بلیط‌ های لحظه آخر

بلیط‌ های لحظه آخری یکی از خانواده بلیط‌ های چارتر شده هستند که با قیمتی بسیار پایین‌ تر برای فروش گذاشته می‌ شوند. خریداری این بلیط‌ ها معمولا در آخرین روز های نزدیک به سفر انجام می‌ گیرد. شرکت‌ های هواپیمایی برای پر کردن تعداد صندلی‌ های خالی هواپیما برای پرواز اقدام به پایین آوردن هزینه بلیط در جهت ترغیب مسافران می‌ کند. این گونه است که گاهی شاهد کاهش هزینه بلیط در روز های پایانی نزدیک به سفر هستیم.

استفاده از این فرصت تنها زمانی امکان پذیر است که هواپیما صندلی خالی برای پرواز داشته باشد. بنابراین ماندن به امید خریداری بلیط لحظه آخری کار درستی نیست.

کلاس پروازی بلیط

کلاس پروازی بلیط از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلیط هواپیما است. به عنوان مثال اگر شما بخواهید تجربه گر پروازی با کلاس پروازی فرست باشید، در قبال خدمات بسیار زیادی که دریافت می‌ کنید، هزینه بالایی نیز باید بپردازید. این موضوع در رابطه با کلاس پروازی‌ های تجاری و اقتصادی نیز صدق می‌ کند. بنابراین می‌ توان گفت هزینه خریداری بلیط در کلاس پروازی فرست بالاتر از کلاس پروازی‌ های دیگر و کلاس پروازی تجاری بالاتر از کلاس پروازی اقتصادی می‌ باشد‌.

به بیان دیگر هر چه راحتی و آسایش بیشتری در طول سفر داشته باشید، نیاز است هزینه بالاتری نیز بابت خریداری بلیط پرداخت کنید.

استهلاک، ناوبری و پشتیبانی پرواز

همان گونه که قبل‌ تر نیز اشاره کردیم، هر چه مسافت بیشتری توسط هواپیما شود، هزینه بیشتری بابت پرواز از مسافر دریافت می‌ گردد. استهلاک هواپیما نیز به همین شکل است. از آنجایی که در مسافت‌ های طولانی‌ تر استهلاک بالاتر است، هزینه جداگانه‌ ای نیز بابت استهلاک از مسافر دریافت می‌ شود.

علاوه بر این خدمات دیگری که در فرودگاه به مسافران ارائه می‌ شود و همچنین پشتیبانی‌ هایی که در طول پرواز انجام می‌ گیرد از دیگر عوامل موثر و تاثیرگذار بر قیمت نهایی بلیط هواپیما می‌ باشند.

سخن پایانی

حالا که با نحوه محاسبه هزینه خرید بلیط هواپیما آشنا شدیم، به راحتی می‌ توانیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می‌ توان یک بلیط هواپیما ارزان قیمت خریداری کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با انتخاب روز ها و ساعت‌ های کم مسافر، کلاس پروازی اقتصادی و همچنین انتخاب یک ایرلاین معمولی برای پرواز امکان کاهش هزینه خرید بلیط هواپیما وجود دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top