سفر هلپر

لوگوی سایت سفر هلپر
جاذبه های گردشگری تبریز

جاذبه های گردشگری تبریز

شهر کوهستانی و نیمه‌ جلگه‌ ایی تبریز که مرکز استان آذربایجان شرقی است، جاذبه های گردشگری تبریز بسیار زیاد است و یکی از قطب‌ های گردشری ایران محسوب می‌ شود. قدمت این شهر باستانی، به 4500 سال پیش برمی‌ گردد.

این شهر در نیم‌ کره شمالی ایران واقع شده و از نظر جغرافیایی، شمال‌ غربی ایران محسوب می‌ شود. تبریز همواره مورد توجه گردشگران بسیاری قرار دارد، زیرا به دلیل موقعیت جغرافیایی‌ اش از جاذبه‌ های طبیعی بسیاری برخوردار است.

همچنین در این شهر نیز می‌ توان مانند کیش، از امکانات رفاهی چون اجاره کردن انواع ماشین‌ های لوکس، بهره برد. کسانی که قصد خرید انواع کالاها و پوشاک را دارند، می‌ توانند به بازارهای مرزی جلفا مراجعه کنند؛ که قیمت وسایل در آن بازارها خیلی کمتر از مکان‌ های دیگر است.

در ادامه مطالب با ما همراه باشید، زیرا مجله سفر هلپر اطلاعات کامل در مورد جاذبه‌ های گردشگری تبریز را در اختیار شما قرار می‌ دهد تا به خوبی با مکان‌ های توریستی این شهر آشنا شوید.

شهر توریستی تبریز

شهر تاریخی تبریز که یکی از قطب‌ های گردشگری شمال غرب کشور است؛ در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و با گذشت قرن‌ ها، همچنان یکی از مهم‌ ترین مراکز تجارت و بازرگانی محسوب می‌ شود.

کوهستان‌ های باشکوه، طبیعت چشم‌ نواز، کلیسا ها، مساجد و قلعه ها همه جز جاذبه های گردشگری تبریز به شمار می‌ روند. در ادامه مطالب می‌ خواهیم تعدادی از جاذبه های گردشگری تبریز را به طور کامل برای شما شرح دهیم تا هنگام سفر به این شهر یک لیست از مکان‌ های دیدنی آن داشته باشید.

بازار بزرگ تبریز

بازار تبریز که طول آن حدود یک کیلومتر می‌ باشد، یکی از بزرگ ترین بازار های سرپوشیده جهان است که در سال 1389 نیز در میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.

این بازار در سال 1193 قمری در اثر زلزله کاملا تخریب شد، اما طولی نکشید که معماران ماهری دوباره آن مکان را بازسازی کردند و این بازاری که در حال حاضر وجود دارد مربوط به اواخر حکومت زندیه و قاجاریه می‌ باشد.

گنبد و طاق‌ ها با کاربندی‌ های زیبا و بلند مرتبه، سازه‌ های آجری به هم متصل، حضور تعداد کثیری از مدرسه و مسجد در کنار تیمچه‌ ها (کاروانسراهای کوچک) و خیلی از عوامل دیگر، این بازار را به یک محیط تجاری اسلامی تبدیل کرد.

بیشتر تیمچه‌ ها و سراها دارای سه طبقه می‌ باشند که طبقه اول برای انبار کردن کالا کاربرد دارد. طبقه دوم محل تجارت و کسب و کار و طبقه سوم محل استراحت طراحی شدند.

این بازار به‌ طوری طراحی شده است که راسته اصلی توسط راسته‌ های فرعی به یکدیگر متصل می‌ شوند و در بین این فضاها تیمچه‌ ها قرار دارند.

مسیر تقاطع راسته‌ ها را سه راهی یا چهار راهی تشکیل می‌ دهند که با طاق‌ های گنبدی آجری پوشانده شده‌ اند. زیباترین نوع معماری تیمچه‌ ها، تیمچه مظفریه است و بزرگ‌ ترین گنبد تیمچه‌ ها را تیمچه امیر دارد.

مقبره الشعرا

مقبره الشعرا

آرامگاه شاعران که به مقبره الشعرا معروف است، یکی از گورستان‌ های معروف شهر تبریز می‌ باشد. مقبره بیش ار 400 شاعر عارف و مردمی ایران و کشورهای اطراف از 800 سال بیش در این مکان به خاک سپرده شدند.

استاد حکیم طوسی و استاد شهریار (آخرین نفری بود که در این مکان دفن شد) نیز در این مکان دفن هستند. در قرن ششم و پس از تبدیل شهر تبریز به مرکز حکومت اتابکان، شاعران زیادی برای دوری از جنگ و درگیری به این شهر پناه آوردند تا زندگی آرامی داشته باشند.

پس از اینکه در سال‌ های 1193 و 1194 قمری در تبریز زلزله وحشتناکی رخ داد، کل این بنا با خاک یکسان شد. اما در سال 1350 یک مسابقه برای طراحی این بنا یاد بود گذاشتند و طرح غلامرضا فروزان‌ مهر برنده شد و عملیات احداث آن آغاز گردید.

نماد این مقبره تلفیقی از معماری مردن و سنتی است که بلندای مجموعه‌ های تاریخی و فرهنگی خودنمایی می‌ کند.

پارک ائل گلی

پارک ائل گلی

شاه گلی یا ائل گلی که نماد شهر تبریز می‌ باشد، یکی از جاذبه های گردشگری تبریز به حساب می‌ آید. در وسط یک استخر بزرگ، کاخ هشت ضلعی ائل گلی وجود دارد که در حال حاضر به عنوان رستوران مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

بنای کاخ همانند یک شبه جزیره کوچک در مرکز استخر قرار گرفته که زیبایی بصری خاصی به آن مکان می‌ بخشد. عمق این استخر 12 متر می‌ باشد که امکان قایقرانی را ایجاد می‌ کند.

همچنین کلی امکانات تفریحی و خدماتی مانند شهربازی بزرگ، کافه، رستوران، هتل و اقامتگاه در اطراف این جاذبه گردشگری وجود دارد.

روستا کندوان

کندوان یکی از قدیمی‌ ترین روستاهای تبریز است که دارای پیشینه تاریخی 7 هزار ساله می‌ باشد. خانه‌ هایی که در این روستا وجود دارد شبیه به کندوی عسل می‌ باشند و بزرگترین دلیل شهرت کندوان همین است.

حدود 117 خانواده در این خانه‌ های مانند کندو عسل زندگی می‌ کنند و شغل اصلی‌ شان کشاورزی، دامداری و تولید و فروش صنایع دستی کندوان می‌ باشد. از آنجایی که این روستا دارای یک بافت و معماری منحصر‌ به‌ فرد می‌ باشد در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است.

کندوان در قسمت خوش آب و هوایی وجود دارد و در زمستان، هنگامی که برف روی خانه‌ ها می‌ نشیند یکی از چشم‌ نوازترین صحنه‌ های عمرتان را می‌ توانید مشاهده کنید.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز یکی از قدیمی‌ ترین عمارت‌ های این شهر به حساب می‌ رود. این مسجد در مکانی قرار دارد که دور تا دور آن را بازار تبریز احاطه کرده است. قدمت این مسجد به دوران پادشاهان سلجوقی برمی‌ گردد.

بر اساس همان زلزله معروف شهر تبریز که در سال 1193 رخ داد قسمت‌ هایی از طاق‌ بندی این مسجد تخریب گردید. اما در دوران آغاز پادشاهی قاجار، شخصی به نام حسین‌ قلی‌ خان دنبلی که یکی از حاکمان وقت این شهر محسوب می‌ شد، این مسجد قدیمی را بازسازی کرد که مسجد در حال حاضر به‌ وجود آمد.

طاق‌ های بلندمرتبه، آجرهای بزرگ، گچ‌ بری های هنرمندانه و ستون‌ های هشت گوشه آجری که در ساخت این مسجد استفاده شد، نشان‌ دهنده قدمت این بنا است. همچنین کاشی‌ کاری‌ هایی که در ورودی این مسجد به‌ کار رفته است، توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌ کند.

کوه عو بن علی

کوه عینالی یا همان کوه عو بن علی مجموعه‌ ایی از قله‌ ها، تپه‌ ها و دره ها است که ارتفاع بلند ترین نقطه آن از دریا 1960 متر است. علاوه بر جاذبه‌ های طبیعی که این مکان دارد، همچنین دارای امکانات رفاهی و تفریحی مانند رستوران و تله‌ کابین می‌ باشد که یکی از محبوب‌ ترین جاذبه های گردشگری تبریز می‌ باشد.

همچنین افرادی که به کوهنوردی و صخره‌ نوردی علاقه‌ مند هستند می‌ توانند به این جاذبه‌ گردشگری بروند. تماشای ویو شهر از بالای این کوه در شب، یک صحنه به‌ یادماندنی است که حتما باید ببینید.

مسجد کبود

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه از مساجد تاریخی تبریز و یکی از جاذبه های گردشگری تبریز به شما می‌ رود. این مسجد به دلیل ظرافت و تنوع کاشی‌ کاری، تنوع خطوط به کار رفته و کاشی‌ کاری معرق به رنگ لاجوردی و فیروزه‌ ایی باعث شده که این مسجد به مسجد فیروزه اسلام نیز شناخته شود.

همچنین به دلیل به کار گرفتن خطوط نستعلیق و کاربندی‌ های هندسی مورد تجه افراد هنرمند قرار دارد و یکی از آثار باارزش معماری ایرانی محسوب می‌ شود.

این مسجد متشکل بود از کتابخانه، رواق، خانقاه و مسجد که در اثر زلزله ویران گشت و تنها مسجد از این مجموعه باقی ماند. اگرچه امروزه چیزی از آن شکوه جلال گذشته باقی نمانده است، اما هنوز آن سردر و چند پایه‌ ایی که برپا است، شکوه گذشته را شهادت می‌ دهند.

ارگ علیشاه

قدمت این بنا به 700 سال پیش برمی‌ گردد که یکی از قدیمی‌ ترین و بلندترین دیوار های تاریخی کشور است. این بنا در گذشته از مسجدی عظیم بود، اما با گذر زمان و در اثر زلزله‌ های پیاپی و جنگ، کاملا فروپاشید و تنها یک دیوار بلند از آن باقی ماند که ارگ علیشاه نام دارد.

این بنا در دوران مختلف بسته به تقاضای هر حکومت، کاربری‌ های متفاوت داشت. به‌ طور مثال در دوران حکومت قاجار، این مسجد و محوطه اطراف آن به عنوان انبار غلات و انبار مهمات نظامی، مورد استفاده قرار گرفت.

کلیسا استفانوس مقدس

کلیسا استفانوس یا سن‌ استپانوس، دومین کلیسای مهم ارمنی‌ ها در ایران است. از آنجایی که تعداد زیادی از مردم ارامنی در تبریز حضور داشتند، به همین دلیل چندین کلیسا در این منطقه وجود دارد.

اگر از تبریز یک ساعت و نیم به سمت جلفا رانندگی کنید به کلیسا استفانوس می‌ رسید. این بنا در دوران زلزله آسیب جدی دید اما در دوران صفویه ترمیم و بازسازی شد و همچنین در سال 1341 به عنوان آثار ملی ایران ثبت گردید.

نام این کلیسا برگرفته از شهید اول ارمنی‌ ها است و جالب است که بدانید در اکثر کشورهای جهان کلیسایی با همین نام وجود دارد.

کلیت بنا در دل کوه‌ و طبیعت قرار دارد و از لحاظ بصری جلوه خاصی پیدا کرده است. در یک روز خاص سال، تمام ارمنی‌ هایی که در جمهوری آذربایجان قرار دارند، در این کلیسا جمع می‌ شوند تا مراسم و عبادت خود را به جا بیاورند.

موزه قاجار تبریز

این موزه یکی از خانه‌ های قدیمی تبریز می‌ باشد که عمارتی باشکوه در دوران قاجار بود و همچنین یکی از موزه‌ های تخصصی در کشور است. همچنین این موزه در گذشته اقامتگاه افراد مهم حکومتی بود.

این بنا به دست یکی از مردان مهم حکومتی در زمان ناصرالدین شاه به نام امیر نظام گروسی ساخته شد. در ساخت این این بنا از طاق‌ بندی، آجر و شیشه‌ های رنگی در پنجره استفاده شده که از شکوه و عظمت خاصی برخوردار است.

از لحاظ جغرافیایی این بنا و بنای مقبره الشعرا که یکی از جاذبه‌ های گردشگری تبریز است در نزدیکی یکدیگر قرار دارند و شما با طی کردن یک خیابان می‌ توانید این دو مکان جاذبه های گردشگری تبریز را مشاهده کنید.

دانستی های جالب درمورد تبریز

برخی از نکات در مورد تبریز وجود دارد که اگر بدانید شاید هرچه زودتر مایل شوید که به این شهر پهناور سفر کنید. نکات به شرح ذیل است؛

  • یکی از شهرهایی که در طولانی مدت پایتخت ایران بود تبریز است.
  • اولین قطاری که در کل ایران به کار افتاد در تبریز بود.
  • امن‌ ترین کلان شهر ایران تبریز است.
  • در سال 1227 اولین چاپ‌ خانه کل ایران، در تبریز تاسیس شد.
  • در سال 1221 اولین آتش‌ نشانی کل ایران، در تبریز شروع به کار کرد.
  • قدیمی‌ ترین دانشگاه ایران بعد از دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز است.
  • اولین رستوران مدرن در شهر تبریز به نام کافه تریا تاسیس گردید.
  • بعد از تهران، تبریز بیشترین موزه را دارد.
  • بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان، بازار بزرگ تبریز است.

آب و هوای تبریز

آب و هوای غالب تبریز، کوهستانی و سرد و خشک است. اگر به خشکی هوا حساس هستید باید بدانید که میزان درصد رطوبت در این شهر بسیار پایین می‌ باشد. میانگین گرمای تبریز در تیرماه که اوج گرما است، 25 درجه سانتی‌ گراد می‌ باشد.

همچنین میانگین سرما در این شهر در دی‌ ماه به منفی 2 درجه سانتی‌ گراد می‌ رسد. میانگین بارش سالانه در این شهر 330 میلی‌ متر می‌ باشد که این موضوع کمی ناراحت‌ کننده و نگران‌ کننده است.

اگر می‌ خواهید به این شهر سفر کنید باید بدانید که تبریز بسیار کم باران است و بیشترین باران این شهر در فصل بهار می‌ باشد.

فرهنگ و آداب و سوم تبریز

90 درصد مردم این شهر به زبان و گویش خود یعنی ترکی آذربایجانی سخن می‌ گویند و به سختی فارسی متوجه می‌ شوند و یا سخن می‌ گویند.

مردم شهر تبریز یا همان استان آذربایجان بر روی زبان خود بسیار تعصب دارند و اصرار بر این دارند که تمام فرزندانشان در سن کم، به ترکی صحبت کنند.

اکثر مردم مسلمان هستند و درصد کمی از مردم ارمنی می‌ باشند. جالب است که بدانید مردم این شهر بسیار به عقاید و مراسمات مذهبی پایبند هستند و هر ساله مراسمات باشکوهی برای عید ها یا عزاداری‌ ها برگزار می‌ کنند.

هتل های شهر تبریز

برای کسانی که به این شهر سفر می‌ کنند، هتل‌ ها اولین و بهترین گزینه هستند که هم در مراکز شهر قرار دارند و همچنین از امکانات رفاهی خوبی برخوردار هستند.

اگر بودجه‌ ی موردنظر خود را مشخص کنید، می‌ توانید هتل مورد نظر خود را نیز اجاره کنید. دو مورد از هتل‌ های معروف تبریز به شرح ذیل است؛

  • هتل لاله تبریز: هتل 5 ستاره لاله، یکی از هتل‌ های لوکس تبریز به شما می‌ رود و از امکانات رفاهی عالی برخودار است. لازم به ذکر است که کمی با مرکز شهر فاصله دارد و بیشتر مناسب افرادی هست که می‌ خواهند از شلوغی و جمعیت دور باشند.
  • هتل گسترش تبریز: این هتل 4 ستاره دست کمی‌ از هتل‌ های 5 ستاره ندارد و بسیار شیک و مجلل است. هتل گسترش در مرکز شهر قرار دارد و همچنین دسترسی خوبی به جاذبه های گردشگری تبریز دارد.

غذاهای تبریز

غذاهای تبریز

زمانی که در مورد غذاهای تبریز حرف می‌ زنیم، همه ما به یاد کوفته تبریزی‌ می‌ افتیم که از طعم و عطر بی‌ نظیری برخوردار است. برخی دیگر از غذاهای معروف تبریز به شرح ذیل است؛

  • دلمه برگ مو
  • دلمه کلم
  • خورشت هویج
  • باقلوا
  • کوکو لوبیا سبز
  • تره شور باسی
  • شیر پلو یا سوتی پلو
  • خاگینه
  • کباب بناب
  • جغور بغور
  • آش آبغوره
  • آش اوماج
  • آش کلم قمری

رستوران‌ های تبریز

استان تبریز هم یکی از چندین شهر ایران است که غذاهای سنتی آن بسیار معروف و خوشمزه هستند و گردشگران معمولا خوردن کباب و کوفته تبریزی را از قلم نمی ‎اندازند.

اگر شما هم جزء آن دسته از دوست‌ داران غذاهای ایرانی هستید که در سفر هم تجربه چشیدن غذاهای سنتی آن شهر برایتان در اولویت است، حتما به سراغ رستوران‌ های تبریز رفته و غذاهای خوشمزه و خاص آن ها را تست کنید.

برخی از معروف‌ ترین رستوران‌ های تبریز عبارت‌اند از:

رستوران گازماخ

در زبان ترکی واژه گازماخ به معنای ته‌ دیگ است. همچنین جالب است بدانید که همه غذا های این رستوران به همراه ته‌ دیگ سرو می‌ شوند و نام رستوران هم به خوبی این موضوع را نشان می‌ دهد.

غذاهای این رستوران کیفیت بسیار خوبی داشته و به همین جهت از معروف‎ ترین رستوران‎ های تبریز به شمار می‌ رود. اگر برای اولین بار است که به این رستوران سر می‌ زنید، پیشنهاد می‌ کنیم کباب تابه‌ ای آن را فراموش نکنید.

رستوران برکه

یکی دیگر از بهترین رستوران‌ های تبریز و حتی می‌ توان گفت برترین رستوران در سردرود، برکه نام دارد. در مرکز این رستوران برکه‌ ای دیدنی واقع شده و اطراف آن را نیز درختان کوچک و زیبایی احاطه کرده‌ اند. به همین سبب نیز نام برکه برای این رستوران گزیده شده‌ است. غذاهای برکه نیز کیفیت بالا، تنوع قابل قبول و طعم بسیار لذیذی دارند.

رستوران جلالی

رستوران جلالی نیز مثال دیگری برای زبان‌ زد ترین و بهترین رستوران‌ های تبریز می‌ باشد. این رستوران طرفداران زیادی داشته و به دلیل استقبال و حمایت بسیار مشتریان، سه شعبه در بخش‌های مختلف تبریز دارد.

اگر علاقه‌ مند به غذاهای دریایی نیز هستید، رستوران جلالی گزینه مناسبی برای شما است. چرا که در این رستوران انواع متفاوت غذا های ایرانی، بین‌ المللی و دریایی آماده سرو برای مشتریان است.

رستوران اجاق

رستوران اجاق از جمله رستوران ‎هایی است که می‌ تواند تجربه جالب و منحصر به‌ فردی را برای شما رقم بزند. ویژگی متمایز اجاق از سایر رستوران‌ ها این است که این رستوران هیچ آشپزخانه یا مکان خاصی برای تهیه و پخت غذای شما ندارد و غذاها در همان لحظه و روی میز خود مشتریان توسط آشپز رستوران پخته می‌ شوند.

سخن پایانی

در این مقاله سفر هلپر شما را با جاذبه های گردشگری تبریز آشنا کرد که اگر هوس سفر به این شهر را کردید، یک لیست بلند درست کنید و سفر خود را استارت بزنید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شود و اطلاعاتی که درمورد تبریز نیاز داشتید را بدست آورده باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top