سفر هلپر

لوگوی سایت سفر هلپر
مکان‌های گردشگری شهر مشهد

مکان‌های گردشگری شهر مشهد

امروز در این مقاله از سفر هلپر قصد داریم لیستی کامل و جامع در رابطه با مکان‌ های گردشگری شهر مشهد در اختیارتان قرار دهیم. با استفاده از اطلاعاتی که قرار است از این مقاله به دست آورید می‌ توانید بهتر تصمیم بگیرید که در هنگام سفر به مشهد کدام یک از مکان‌ های دیدنی این شهر را برای بازدید انتخاب کنید.

این کلانشهر بزرگ و عرفانی هر ساله با جذب گردشگران بسیار از سراسر جهان پذیرا کسانی می‌ شود که گاهی حتی با مکان‌ های دیدنی این شهر نیز آشنا نیستند. و نمی‌ دانند به غیر از حرم مطهر امام هشتم شیعیان چه مکان‌ های دیدنی دیگری در این شهر فوق العاده قرار دارد. اگر شما هم از آن دسته کسانی هستند که اطلاعی از مکان‌ های گردشگری مشهد مقدس ندارید اما تصمیم گرفته‌ اید به این شهر سفر کنید، کسب اطلاعات از طریق خواندن این مقاله برای‌ تان لازم و ضروری است.

مکان‌های زیارتی شهر مشهد

مکان‌های زیارتی شهر مشهد

در سراسر جهان از شهر مشهد به عنوان یک مکان عرفانی برای زیارت یاد می‌ شود. بنابراین لازم است تا ابتدا در رابطه با مکان‌ های زیارتی این کلانشهر صحبت کنیم.

حرم امام هشتم شیعیان

هنگامی که سخن از مکان‌ های گردشگری ایران می‌شود، نام حرم امام رضا خودنمایی می‌ کند. این حرم واقع شده در شهر مشهد یکی از عرفانی آرین مکان‌ هایی است که هر فرد با حضور در آن می‌ تواند حال و هوای روحی خود را به طور کامل تغییر دهد. از بدو ورود به این حرم بوی بهشت استشمام می‌ شود. این مکان گردشگری مذهبی واقع شده در مشهد هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود اختصاص می‌ دهد. و از این طریق موجب بهبود اقتصاد کشورمان می‌ گردد.

مسجد زیبا گوهرشاد

اگر روزی شانس با شما یار شد و توانستید از حرم مطهر دیدن کنید، خوب است کمی هم از وقت خود را به بازدید از مسجد گوهرشاد اختصاص دهید. این مسجد ساخته شده در دوران تیموریان به دلیل دارا بودن ۴ ایوان دیدنی و معماری خاصی که دارد به یک مقصد مهم گردشگری در شهر مشهد تبدیل و هر ساله میزبان گردشگران بسیاری است که به قصد بازدید به شهر مشهد سفر می‌ کنند.

آرامگاه خواجه ربیع

خواجه ربیع از یاران باوفا امام اول شیعیان بوده است که در هنگام سفر به خراسان فوت و در این شهر به خاک سپرده شده است. این آرامگاه باشکوه که در عصر صفویه طراحی و ساخته شده است، سومین مکان مذهبی تاریخی شهر مشهد محسوب می‌ شود. این آرامگاه که در ابتدا به دستور شیخ بهایی ساخته شده و بعدها در طول زمان مرمت و بازسازی شده است. آرامگاه شیخ بهایی از آن مکان‌ هایی است که به دلیل معماری ایرانی خاص مورد توجه بسیاری از معماران جهانی قرار گرفته است. کاشی کاری های بی‌نظیر این آرامگاه جلوه‌ای از هنر را به نمایش می‌ گذارد.

آرامگاه خواجه اباصلت هروی

اباصلت هروی دانشمندی است که در زمان هجرت امام رضا همراه و یاور وی بوده است. او پس از شهادت و به خاک رسیدن امام رضا از رمز و رازهای سفر این امام کتابی نوشته است که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این آرامگاه که امروزه به شکل یک چهار ضلعی گنبددار چشم نوازی می‌ کند در ۵ کیلومتری شهر زیبا و دوست داشتنی مشهد واقع شده است.

امامزادگان سید یاسر و سید ناصر

اگر علاقه مند به مکان‌ های عرفانی هستید، بازدید از آرامگاه دو تن از نوادگان امام رضا یعنی سید ناصر و سید یاسر واقع شده در روستا گلستان گزینه بسیار ایده آلی است. بنا بر شواهد تاریخی موجود گفته می‌ شود که این دو امامزاده از برادران تنی امام هشتم بوده‌ اند.

آرامگاه این دو فرد عرفانی در ابتدا به صورت کاهگلی ساخته و سپس توسط مردم و خیرین شهر مشهد مرمت و بازسازی شده است.

آرامگاه شخصیت برجسته سید حسن مدرس

سید حسن مدرس از آن دسته شخصیت‌ های فراموش نشدنی تاریخ ایران است. این فرد تاثیرگذار تاریخ در ابتدا به شهر طبس تبعید و سپس در همین شهر به زندگی‌ اش خاتمه داده شده است. آرامگاه این شخصیت توسط مردم با خرید زمین‌ های کشاورزی اطراف محل دفن شده طراحی و ساخته شده است.

مقبره امام زاده یحیی

امامزاده یحیی یکی دیگر از مکان‌ های گردشگری شهر مشهد می‌ باشد که هر ساله گردشگران بسیاری را از کشور های عربی اطراف و مردم کشور خودمان را به خود اختصاص می‌ دهد. این بنا ساخته شده در زمان صفویه به دلیل معماری خاص ایرانی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان قرار گرفته است. فاصله ۵۰ کیلومتری این مقبره با مرکز شهر باعث شده است تا افراد سفر کرده به مشهد به راحتی بتوانند از این مکان زیارتی دیدن کنند. چشمه واقع شده در نزدیکی این مقبره که به عنوان یک مکان طبیعی گردشگری در نظر گرفته می‌ شود، مکانی است که پس از زیارت امکان لذت بردن از منابع طبیعی مشهد را در اختیار شما قرار می‌ دهد.

گنبد زیبا خشتی

گنبد خشتی یکی دیگر از مکان‌ های گردشگری پرطرفدار واقع‌ شده در شهر مشهد است که هرساله مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان در سراسر جهان قرار می‌ گیرد. این مقبره که متعلق به یکی از نوادگان امام هشتم می‌باشد با وام‌ گیری از معماری اسلامی توانسته‌ است برای مدت‌ زمان بسیار زیاد بر پای مانده و چشم‌ نوازی کند.

اگر علاقه‌ مند به بازدید از مکان‌ های عرفانی تاریخی کشورمان ایران هستید بازدید از این سازه مذهبی که از یک گنبد خشتی و چهار شاه‌ نشین زیبا و خارق‌ العاده تشکیل شده‌ است، می‌ تواند پیشنهاد مناسبی برای شما باشد.

مقبره پیر پالان دوز

آرامگاه پیر پالان‌ دوز یکی دیگر از مکان‌ های گردشگری واقع‌ شده در شهر مقدس مشهد است که به دلیل فاصله کمی که با حرم مطهر امام هشتم شیعیان دارد، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌ است. شما پس‌ از تجربه گذراندن یک زیارت عرفانی و بازدید از مکان به خاک سپردن هشتمین امام‌ تان می‌ توانید به نزدیک‌ ترین مکان عرفانی که وجود دارد یعنی مقبره محمد عارف عباسی بروید. این مکان زیبا و دوست‌ داشتنی که هر ساله بسیاری از افراد را از منزل به هدف بازدید از خود خارج می‌ کند، متعلق به یکی از عارفان مشهور و محبوب قرن دهم هجری می‌ باشد.

آرامگاه ابوحبیب هثمه بن اعین

خواجه مراد یکی از شخصیت‌ های برجسته تاریخی است که به دلیل افشاگری ظلم‌ هایی که حکومت مأمون بر علیه امام رضا انجام داده بودند به قتل رسیده است. این آرامگاه در پانزده‌ کیلومتری شهر مشهد واقع شده است. افرادی که از این آرامگاه بازدید می‌ کنند شانس دیدن کوه زیبای بینالود را خواهند داشت. چرا که این مجموعه دیدنی در دامنه این کوه زیبا واقع‌ شده است. معماری خاص این مجموعه که شامل کاشی کاری‌ ها و آیینه کاری‌ های خاص ایرانی است باعث شده است تا این مجموعه زیارتی به عنوان یک هدف گردشگری برای علاقه مندان تبدیل شود. فاصله ۱۵ کیلومتری این مکان زیارتی با مرکز شهر از دیگر دلایل محبوبیت این سازه تاریخی است.

مسجد زیبا ملکشاه

مسجد ملکشاه که با نام‌ های دیگری چون مسجد شاه و مسجد ۷۲ تن نیز شناخته می‌ شود یکی دیگر از مکان‌ های زیارتی و سیاحتی شهر مقدس مشهد می‌ باشد. این مسجد که یادگار دوره میرزا شاهرخ است، در دوره تیموریان طراحی و توسط کاشی‌ های معرق زیبا شده است. این مجموعه که دارای یک ایوان زیبا، دو مناره و دو گنبد است با وام گیری از معماری ایرانی اسلامی توانسته است شهرت خود را دو چندان کند.

گنبد زیبا سبز مشهد

گنبد سبز که متعلق به شیخ محمد مومن عارف استرآبادی است، یکی از نزدیک‌ ترین مکان‌ های زیارتی به حرم است. دسترسی به این مکان زیارتی از هر فاصله شهر امکان پذیر است. گنبد سبز تنها ده دقیقه با حرم فاصله دارد. و شما می‌ توانید به راحتی در این مجموعه حضور داشته باشید.

کلیسا مریم مقدس

کلیسا مسروپ یا مریم مقدس یکی از مکان‌ های زیارتی و عرفانی واقع شده در خیابان جانبازان شهر مشهد است که توسط ارامنه ساخته شده است. با اینکه هیچ مراسم مذهبی در این کلیسا برگزار نمی‌ شود اما شما می‌ توانید از گنبد و سلیب‌ های زیبا واقع شده در این مرکز نهایت لذت را ببرید.

مکان‌ های گردشگری تاریخی شهر مشهد

ممکن است عده‌ای دوست داشته باشند پس از بازدید کردن از مکان‌ های زیارتی شهر مشهد چند ساعتی را در مکان‌ های تاریخی این شهر وقت بگذرانند. بنابراین طبیعی است اگر دوست داشته باشید با این مکان‌ های قدیمی آشنا شوید.

باغ موزه نادری

باغ موزه نادری که آرامگاه نادر شاه افشار است یک مکان تاریخی دیدنی زیبا است که هنر دست ایرانیان در زمان‌ های قدیم را به رخ می‌ کشد. این مجموعه دیدنی دارای تندیسی از لشکرکشی نادر است که توسط مهندس سیحون طراحی شده است. موزه نادری با در خود جای دادن اشیا متنوع قیمتی چون جنگ افزار ها، سکه‌ ها، کوزه‌ ها و … مکانی است که می‌ تواند برای چندین ساعت شما را در گذشته غرق کند‌.

آرامگاه شاعر بزرگ فردوسی

فردوسی یکی از شعرای معروف ایرانی است که به دلیل خدمات بسیار زیادی که به ادبیات فارسی کرده‌ است پس‌ از گذشت چندین دهه هنوز هم نامش پابرجاست. اشعار این شاعر بزرگ تقریباً در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این آرامگاه زیبا و دوست‌ داشتنی که توسط معمار بلند آوازه هوشنگ سیحون طراحی و ساخته‌ شده است جلوه‌ ای روشن از معماری ایرانی است. متخصصان بر این باورند که ساخت این بنا با الهام گرفتن از معماری خاص دوره هخامنشی صورت‌ گرفته است.

این آرامگاه که در بیست و پنج‌ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع‌ شده است دارای یک مجسمه ساخت ایتالیا که انگیزه  را برای بازدید از این مکان چندین برابر می‌ کند. معماری هخامنشی این سازه از دیگر دلایلی است که باعث می‌ شود گردشگران از سراسر جهان برای بازدید از این مجموعه ترغیب شوند.

مدرسه زیبا و تاریخی پریزاد

مدرسه تاریخی پریزاد که در جنوب غربی حرم واقع شده است، نزدیک‌ ترین سازه به مسجد گوهرشاد می‌ باشد. ناگفته نماند که بازه ساخت این دو مجموعه تقریبا یکسان است. این مدرسه باشکوه که امروزه به مکانی برای پرسش و پاسخ‌ های مذهبی تبدیل شده است دارای دو طبقه، ۴ ایوان زیبا و سر به فلک کشیده و همچنین ۲۲ حجره است که به وسیله کاشی‌ های کتیبه‌ ای زیبا شده‌ اند و جلوه‌ های خاص معماری تیموری را به نمایش می‌ گذارند.

مقبره میل اخنگان

میل اخنگان یک مقبره تاریخی متعلق به دوران تیموریان است که از معماری خاص و ویژه برخوردار است. این مقبره مخروطی شکل یکی از عجیب‌ ترین مکان‌ های تاریخی شهر مشهد است. چرا که هویت فرد مدفون شدن در آن نامشخص است. اما فرضیه‌ هایی در این باره وجود دارد که می‌ گوید این مقبره متعلق به دختری هندی است که از مریدان امام رضا بوده و در شهر تبس فوت کرده است. برخی دیگر بر این باورند که این سازه محل دفن خواهر گوهرشاد می‌ باشد. این ساختمان که در روستا اخنگان واقع شده است نقطه عطفی است که تحول معماری ایلخانی به تیموری را به نمایش می‌ گذارد.

گنبد هارونیه

گنبد هارونیه بلند ترین و مرتفع‌ ترین آثار باستانی واقع شده در توس است که اطلاعات دقیقی در رابطه با سازنده و زمان ساخت‌ اش در دست نیست. این گنبد زیبا و دوست داشتنی که از ایوان‌ هایی صلیب شکل، و پنجره‌ هایی مشبک ساخته شده است در سالیان اخیر بازسازی شده است. هجوم بازدید کنندگان به این مجموعه نشان می‌دهد که بقعه هارونیه یکی از پرطرفدار ترین و دوست داشتنی‌ ترین آثار باستانی شهر مشهد می‌ باشد.

خانه زیبا داروغه

اگر علاقه مند هستید تا از خانه‌ های قدیمی دوره قاجار دیدن کنید، پیشنهاد ما به شما حضور در خیابان نواب صفوی و بازدید از خانه داروغه است. این خانه که از معماری خاص و کم نظیری بهره برده است، یکی از بهترین مکان‌ های تاریخی کشورمان ایران محسوب می‌ شود که از سبک معماری سه طرف ساخت وام گرفته است.

خانه قدیمی ملک

از دیگر مکان‌ های گردشگری مشهد که در خیابان امام خمینی واقع شده است، می‌ توان به خانه ملک اشاره کرد. این خانه متعلق به یکی از ثروتمند ترین ایرانیان مشهدی به نام حاج حسین ملک می‌ باشد که به کمک جلوه‌ های ویژه معماری ایرانی چون کاشی کاری، منبت کاری، آینه کاری و … به یک اثر معماری بی‌ نظیر تبدیل شده است.

خانه قدیمی کوزه کنانی

خانه کوزه کنانی یکی دیگر از آثار تاریخی شهر مشهد است که از زمان قاجار به جا مانده است. این اثر تاریخی که در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌ گیرد، به مدت یک ماه محل سکونت رضا شاه پهلوی بوده است. خانه قدیمی کوزه کنانی که در خیابان شیرازی واقع شده متعلق به یک تاجر بزرگ مشهدی با همین نام می‌ باشد.

خانه پیشه وران مشهد

خانه پیشه وران یک مکان گردشگری تاریخی واقع شده در شهر مشهد است که امروزه به عنوان محفلی برای برگزاری داستان سرایی‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این مکان تاریخی که به نوبه خود یک اثر معماری خارق العاده محسوب می‌ شود از زیباترین و دوست داشتنی‌ ترین خانه‌ های تاریخی شهر مشهد می‌ باشد.

خانه توکلی مشهد

خانه توکلیان یک اثر تاریخی قاجاری است که توسط فردی به نام توکلی از کشمشیان که مالک اصلی این بنا بوده است، خریداری شده. این خانه قدیمی با کمک گرفتن از آجر کاری و کاشی کاری قدیمی توانسته است برای سالیان سال پابرجا باقی بماند.

موزه خراسان

موزه بزرگ و گسترده خراسان که در پارک کوهسنگی واقع شده است دارای چهار درب ورودی است که دسترسی به سازه را امکان پذیر می‌ کند. تقریبا می‌ توان گفت در این موزه هر چه را که بخواهید می‌ توانید ببینید.

موزه آستان قدس رضوی

این موزه که در آستان قدس رضوی واقع شده است متعلق به شش قرن پیش می‌ باشد. در این موزه اشیا گران قیمت بسیاری چون کتاب‌ های قدیمی، قرآن، ظروف و جنگ افزار یافت می‌ شود.

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد یکی از عجیب‌ ترین و دوست داشتنی‌ ترین مکان‌ های گردشگری مشهد است که هر مسافری می‌ تواند از آن بازدید کند. این موزه با به نمایش گذاشتن فرایند ساخت نان و وسایل مورد استفاده در این عمل توانسته است محبوبیت خاص خود را بیابد.

دیگر مکان‌های گردشگری مشهد

بدون شک هیچ فردی نمی‌ تواند ادعا کند که تمامی مکان‌ های گردشگری شهر مشهد را به طور کامل می‌ شناسد. اطلاعات ما در رابطه با تمامی این مکان‌ ها بسیار محدود است. به همین دلیل تنها معروف‌ ترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. از دیگر مکان‌ های گردشگری محبوب و معروف شهر مشهد می‌ توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک یکی دیگر از آثار تاریخی است که ساخت آن به دوران تیموری باز می‌ گردد. اگر دوست دارید با شیوه زندگی افراد در زمان‌ های قدیم آشنا شوید بازدید از این حمام می‌ تواند بسیار موثری واقع شود. ناگفته نماند که این حمام امروزه به عنوان یک موزه برای به نمایش گذاشتن تاریخ جالب مردمان سرزمینمان مورد استفاده قرار می‌ گیرد. اگر مقاله پیشین ما در رابطه با بازار های مشهد را خوانده باشید قطعا با بازار بزرگ مشهد آشنا هستید. ناگفته نماند که این سازه در نزدیکی این بازار و میدان ۷۲ تن واقع شده است.

پارک وکیل آباد

اگر دوست دارید از مکان‌ های طبیعی و باغ‌ های شهر مشهد بازدید کنید، بهترین پیشنهاد برای شما پارک یا باغ وکیل آباد می‌ باشد. این باغ زیبا و دوست داشتنی که توسط خیر بزرگ حاج ملک برای استفاده از عموم وقف شده است، جلوه‌ ای ویژه به شهر مشهد می‌ بخشد. راه رفتن در این باغ می‌ تواند حال و هوای شما را به طور کلی دگرگون کند. شما با راه رفتن در این باغ می‌ توانید از گیاهان و درختانی که سر به فلک کشیده و در برابر خالق بزرگ ناچیز هستند، لذت ببرید.

باغ وحش وکیل آباد چسبیده به این باغ از دیگر آثاری است که شانس تجربه یک سفر متفاوت را در اختیار شما قرار می‌ دهد. اگر به دنیا حیوانات بسیار علاقه مند هستید، توصیه می‌ شود حتما از این باغ وحش دارای حیوانات متنوع دیدن کنید.

دره هفت حوض

اگر از دیدن آثار طبیعی لذت می‌ برید و دوست دارید با زیبایی‌ های خلقت بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌ کنیم حتما از دره هفت حوض دیدن کنید. این دره زیبا از هفت حوض کوچک و بزرگ تشکیل شده است که به یکدیگر راه دارند‌. آب از میان سخره‌ ها می‌گذرد، به حوضچه‌ های کوچک می‌ ریزد و در نهایت به سمت یک حوض بزرگ می‌ رود. هفت حوض که در دل کوه‌ های خلج واقع شده است یکی از بهترین آثار طبیعی شهر زیبا مشهد است که بسیار طرفدار دارد. بازدید از این پارک که در هفت کیلومتری مشهد واقع شده است، می‌ تواند تجربه‌ ای جدید و متفاوت را برای شما عزیزان رقم زند.

پارک پروفسور بازیما

با اینکه تعداد پارک‌ های علمی در ایران کم است اما باز هم جایگاه و محبوبیت خاص خود را دارا هستند. یکی از این پارک‌ های محبوب علمی، پارک پروفسور بازیما است که در قالب بازی‌ هایی شما را به اعماق علم و دانش می‌ کشاند. بازی‌ های این پارک به گونه‌ ای طراحی شده‌ اند که تجربه سفر در اعضا بدن، دریاها و آسمان‌ ها را برای شما فراهم می‌ کند.

این پارک که در چهارمین طبقه مجتمع تجاری و گردشگری وصال واقع شده است یکی از بهترین جاذبه‌ های گردشگری شهر مشهد محسوب می‌ شود. پس از تجربه یک خرید خوب در مجتمع وصال می‌ توانید با بازدید از این پارک میزان هیجان خود را چندین برابر کنید.

مجموعه پارک‌های آبی

پارک‌ های آبی مشهد از جمله معروف‌ ترین و پرطرفدار ترین مکان‌ های گردشگری نوین شهر مشهد می‌ باشند که در سالیان اخیر مورد استقبال ویژه عده‌ای خاص قرار گرفته‌ اند. اگر به انجام بازی‌ های هیجانی و آب علاقه نشان می‌ دهید، می‌ توانید پس از تجربه یک زیارت فراموش نشدنی با حضور در پارک‌ های آبی یک تجربه جدید را برای خود و اطرافیانتان رقم زنید.

چندین پارک آبی معروف و دوست داشتنی در شهر مشهد وجود دارند که عبارتند از: پارک ایرانیان، پارک آفتاب، پارک معروف سرزمین موج‌ های آبی، سرزمین موج‌ های خروشان.

سخن پایانی

در این مقاله از سفر هلپر سعی کردیم به طور تخصصی در رابطه با مکان‌ های دیدنی و گردشگری شهر عرفانی مشهد صحبت کنیم. و لیستی کامل و جامع از بهترین مکان‌ های دیدنی این شهر در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا اگر روزی منزل را به مقصد این شهر ترک کردید، یافتن مکان‌ هایی برای بازدید چالش برانگیز نباشد.

حالا که به معرفی این مکان‌ ها پرداختیم، نوبت شما است. می‌ توانید بنا بر شناختی که از خود دارید، بهترین مکان را برای بازدید در شهر مشهد انتخاب کنید و برنامه سفر خود را تنظیم کنید.

هنگامی که تصمیم می‌ گیرید به شهر مشهد سفر کنید، قطعا به خرید بلیط ارزان می‌ اندیشید. بسته به اینکه چه نوع بلیطی را خریداری کنید، هزینه پرداختی شما تفاوت خواهد داشت. در یک مقاله به طور تخصصی در رابطه با انواع بلیط و هزینه‌ ها و تفاوت‌ های آن‌ ها صحبت کردیم. شما می‌ توانید با در نظر گرفتن این تفاوت‌ ها و میزان بودجه‌ ای که در اختیار دارید بهترین بلیط را برای خود خریداری و از تجربه جدید خود نهایت لذت را ببرید. قطعا سفر به مشهد می‌ تواند یکی از بهترین تجربه‌ های شما در طول عمر باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top