سفر هلپر

لوگوی سایت سفر هلپر
کدام وسیله نقلیه را برای سفر انتخاب کنیم؟

کدام وسیله نقلیه را برای سفر انتخاب کنیم؟

پیشرفت‌ های صورت گرفته در صنعت حمل و نقل باعث شده است تا بشر همواره به دنبال یافتن پاسخ این پرسش باشد که کدام وسیله نقلیه برای سفر او مناسب‌ تر است؟ آیا بهتر است با قطار سفر کند یا هواپیما؟ خودرو شخصی یا کشتی مسافربری؟ به راستی کدام یک از این وسایل نقلیه برای تجربه یک سفر راحت و آسوده بهتر است؟ کدام وسیله نقلیه را برای سفر انتخاب کنیم؟

تقریبا می‌ توان گفت همه انسان‌ ها در طول زندگی‌ شان سفر کردن را تجربه می‌ کنند. فرقی ندارد قصدشان از سفر بازدید از مکان‌ های دیدنی یک شهر باشد یا بازدید از اقوام یا حتی انجام یک ماموریت کاری در هر صورت این سوال در ذهن آن‌ ها شکل می‌ گیرد که برای سفر بهتر است از چه وسیله نقلیه‌ ای کمک بگیرد.‌

امروز بشر به راحتی می‌ تواند به دورترین نقاط این کره خاکی نیز سفر کند و تجربه جدیدی از سفر خود کسب نماید. نکته‌ ای که نباید از آن غافل شد این است که انتخاب یک وسیله نقلیه مناسب برای سفر می‌ تواند زمینه را برای یک سفر خاطره انگیز فراهم کند. در این مقاله از سفر هلپر قصد داریم به شما بگوییم کدام وسیله نقلیه را برای سفر انتخاب کنیم؟ پس با ما همراه باشید تا به مقایسه وسایل نقلیه و بررسی مزایا و معایب هر کدام از آن‌ ها بپردازیم.

عوامل موثر در انتخاب وسیله سفر

عوامل موثر در انتخاب وسیله سفر

آیا تاکنون از خود پرسیده‌ اید که چه فاکتور ها و عواملی در انتخاب یک وسیله مناسب برای سفر نقش دارد؟ کدام وسیله نقلیه را برای سفر انتخاب کنیم؟ در هنگام برنامه ریزی برای سفر معمولا این سوال در ذهن فرد شکل می‌ گیرد که بهتر است با کدام وسیله نقلیه سفر کند؟ پاسخ دادن به این سوال نیازمند آگاهی از عوامل موثر در انتخاب وسیله نقلیه برای سفر است.

هر فرد بسته به شرایط خود باید تصمیم بگیرد که کدام وسیله نقلیه برای سفر او مناسب‌ تر است. در واقع نمی‌ توان در این زمینه برای همه نسخه یکسانی پیچید. برخی افراد به واسطه دارا بودن یک سری شرایط و ویژگی‌ های خاص نمی‌ توانند با برخی از وسایل نقلیه سفر کنند.

چرا که امکانات رفاهی قابل قبولی در اختیار آن‌ ها قرار داده نمی‌ شود و در طول سفر ممکن است به دلیل شرایط خاص خود کمی اذیت و آزرده خاطر شوند. در ادامه به برخی از مهم‌ ترین عوامل تاثیر گذار در انتخاب وسیله مناسب سفر خواهیم پرداخت.

مسافت مبدا و مقصد

همان گونه که پیش‌ تر نیز اشاره کردیم خوشبختانه پیشرفت‌ های رخ داده در صنعت گردشگری باعث شده است تا جهان گردان و گردشگران بتوانند حتی به دورترین نقاط جهان نیز سفر کنند. اما سفر کردن به مقاصد دور یک سری محدودیت‌ ها را پیش پای شما قرار می‌دهد.

به عنوان مثال اگر قصد داشته باشید از تهران به آفریقا سفر کنید، خودرو شخصی و اتوبوس و قطار در این زمینه نمی‌ توانند کمک کننده باشند. چرا که فاصله مکانی مبدا و مقصد شما اجازه انجام این کاری را به شما نمی‌ دهد. حتی اگر هیچ محدودیتی برای استفاده از خودرو های شخصی جهت سفر به قاره دیگر وجود نداشته باشد، فرد به دلیل از دست دادن زمان زیاد قادر به انجام سفر در چنین شرایطی نخواهد بود.

اگر قصدتان سفر کردن به مقاصد بسیار دور است، بهترین گزینه برای شما استفاده از هواپیما است. گاهی حتی دیده می‌ شود که فرد به صورت ترکیبی هم از قطار و هم کشتی و هواپیما برای رسیدن به مقصد مشخصی کمک می‌ گیرد.

میزان زمان در نظر گرفته شده برای سفر

یکی از مهم‌ ترین سوالاتی که در هنگام انتخاب وسیله نقلیه سفر باید از خود بپرسید این است که بازه زمانی در نظر گرفته شده برای سفر چقدر است؟ اگر زمان در نظر گرفته شده برای سفر بسیار کوتاه باشد، بهتر است از وسایل نقلیه‌ ای که سریع‌ تر حرکت می‌ کنند کمک بگیرید.

در چنین شرایطی انتخاب خودرو شخصی و اتوبوس به عنوان وسیله نقلیه سفر گزینه مناسبی نیست. به این نکته نیز توجه داشته باشید که زمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین هیچ کس دوست ندارد نصف بیشتر زمان اختصاص داده شده به سفر را در مسیر سپری کنید. سرعت بالا هواپیما باعث شده است تا افراد زیادی ترجیح دهند به جای استفاده از دیگر وسایل نقلیه از این وسیله استفاده کنند.

میزان بودجه اختصاص داده شده به سفر

بودجه در نظر گرفته شده برای سفر یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در انتخاب وسیله نقلیه سفر است. هر چه بودجه‌ ای بیشتری را برای سفر خود در نظر بگیرید، می‌ توانید از وسایل نقلیه بهتر و راحت‌ تری کمک بگیرید. همچنین در طول سفر امکانات رفاهی بیشتری در اختیار داشته باشید.

در میان وسیله‌ های نقلیه در نظر گرفته شده برای سفر، هواپیما، قطار، و کشتی به میزان بودجه بیشتری نیاز خواهند داشت. بنابراین اگر با محدودیت بودجه رو به رو می‌ باشید استفاده از این دسته وسایل نقلیه گزینه مناسب و ایده آلی برای شما نیست. در مقابل وسایل نقلیه‌ای چون اتوبوس و کاروان‌ ها می‌توانند در کاهش هزینه‌ های سفر شما موثر باشند.

اما متاسفانه اتوبوس‌ ها و کاروان‌ ها نمی‌ توانند تمامی مسیرها را طی کنند. لازم به ذکر است به انجام برخی اقدامات امکان کاهش هزینه‌ های سفر با هواپیما و خریداری بلیط هواپیما با هزینه مناسب‌ تر فراهم است.

امکانات رفاهی در طول سفر

وسیله‌ های نقلیه‌ ای که برای سفر در نظر گرفته شده‌ اند هر کدام سطوح مختلفی از خدمات و امکانات را در اختیار مسافران قرار می‌ دهند. شاید به زبان آوردن این سخن جایز نباشد اما متاسفانه باید بگوییم وسایل نقلیه‌ ای که بابت سفر هزینه‌ های بیشتری از مسافر دریافت می‌ کنند، در طول سفر نیز امکانات رفاهی بیشتری در اختیار وی قرار می‌ دهند.

این موضوع باعث می‌ شود تا هر ساله افراد بیشتری به سمت وسایل نقلیه گران‌ تر کشیده شوند. به عنوان مثال شما اگر از کشتی، قطار یا هواپیما برای تجربه سفر جدید خود کمک بگیرید، قطعا امکانات رفاهی بیشتری در طول سفر در اختیار شما قرار داده می‌ شود، تا زمانی که بخواهید با اتوبوس یا ون‌ های مسافرتی سفر کنید.

شرایط مسافر و همراهان او

برخی از وسایل نقلیه مورد استفاده در سفر به گونه‌ ای طراحی شده‌ اند تا برای استفاده افرادی با ناتوانی‌ های خاص مناسب باشند. به همین دلیل است که توصیه می‌ شود در هنگام انتخاب وسیله نقلیه برای سفر حتما این نکته را نیز در نظر بگیرید که وسیله منتخب با شرایط شما و همراهانتان تناسب داشته باشد.

به عنوان مثال اگر یکی از همسفران شما کودک است، انتخاب اتوبوس به عنوان وسیله نقلیه سفر می‌ تواند کمی شرایط را سخت کند. دوستانی که دارای معلولیت‌ ها و ناتوانی‌ های خاص هستید یا در طول سفر همراهانی با عدم توانایی در برخی زمینه‌ ها همسفرند بهتر است شرایط را در نظر گرفته و سپس تصمیم بگیرند از کدام وسیله برای سفر خود کمک بگیرند.

مزایا و معایب سفر با خودرو شخصی

برخی از مسافران دوست دارند در طول سفر هر کجا دوست دارند بایستند و تفریح کنند. در واقع این افراد با انتخاب خودرو شخصی خود حق تغییر مسیر مسافرت و ایستادن‌ های بین جاده‌ای را خواهند داشت. از مزایا سفر با خودرو شخصی می‌ توان به عدم محدودیت در ایستادن‌ های بین جاده‌ ای و همچنین امکان سفر های دسته جمعی فراهم است.

اما هزینه بالا خریداری سوخت ماشین و همچنین ترس از تصادفات جاده‌ ای و عدم امکانات رفاهی در هنگام سفر با خودرو باعث شده است تا عده زیادی از این تصمیم خود صرف نظر کنند و تصمیم بگیرند با وسایل نقلیه دیگری به سفر روند. علاوه بر موارد ذکر شده نمی‌ توان با استفاده از خودرو شخصی مسیرهایی با مسافت زیاد را طی کرد.

مزایا و معایب سفر با کشتی

اگر چه امکانات رفاهی زیادی در طول سفر با کشتی در اختیار مسافر قرار داده می‌ شود. اما امکان سفر با کشتی برای همه مسیرها فراهم نیست. چرا که تنها برخی از شهرها به دریا ها، اقیانوس‌ ها و رودخانه‌ ها دسترسی دارند. علاوه بر این ممکن است مسافران در طول سفر دریا زده شوند.

یا به دلیل ترس از غرق شدن در تمامی طول سفر استرس را تجربه کنند. زمان سفر در هنگام انتخاب کشتی به عنوان وسیله نقلیه متوسط در نظر گرفته می‌ شود. علاوه بر این امکان تجربه یک سفر جدید و لذت بردن از دریا در طول مسیر برای مسافران فراهم است.

مزایا و معایب سفر با اتوبوس

مزایا و معایب سفر با اتوبوس

انتخاب اتوبوس به عنوان وسیله نقلیه سفر بیشتر برای سفر های درون شهری و درون کشوری مناسب است. متاسفانه اتوبوس‌ ها در طول سفر امکانت آنچنانی در اختیار مسافران قرار نمی‌ دهند. اگر چه رانندگان اتوبوس از میان بهترین و باتجربه‌ ترین رانندگان انتخاب می‌ شوند.

اما باز هم امکان تصادفات جاده‌ ای وجود دارد. هزینه سفر با اتوبوس به صرفه است. در واقع می‌ توان گفت اتوبوس‌ ها جز کم هزینه‌ ترین وسایل نقلیه سفر هستند. اما متاسفانه در هنگام سفر با اتوبوس بزرگ‌ ترین سرمایه شما یعنی زمان‌ تان هدر می‌ رود. چرا که سرعت اتوبوس در رساندن شما به مقصد بسیار کم است.

مزایا و معایب سفر با قطار

بلیط قطار کمی بیشتر از بلیط اتوبوس اما کمتر از بلیط هواپیما است. امکانت رفاهی که در طول سفر در اختیار مسافران قرار داده می‌ شود، رضایت بخش است. سرعت رسیدن به مقصد در هنگام انتخاب قطار به عنوان وسیله نقلیه سفر کمتر از هواپیما و بیشتر از اتوبوس است. در طول مسیر قطار از میان جنگل‌ ها و دیگر منابع طبیعی عبور می‌ کند، بنابراین امکان لذت بردن از اطراف برای شما فراهم است.

شما می‌ توانید با خانواده و دوستان خود یک واگن قطار را برای خود انتخاب کنید و خاطرات شیرینی را برای خود رقم زنید. متاسفانه کیفیت همه قطار ها یکسان نیست و بیشتر آن‌ ها نکات مربوط به بهداشت محیط را رعایت نمی‌ کنند. همین موضوع باعث می‌ شود تا مسافران در هنگام انتخاب قطار برای سفر کمی دو دل باشند.

مزایا و معایب سفر با کاروان یا ون

کاروان‌ ها با ون‌ های مسافرتی همچون خانه‌ ای کوچک و سیار هستند که تمامی امکانات لازم برای تجربه یک سفر بدون دردسر را در اختیار مسافران قرار می‌ دهد. متاسفانه باید بگوییم که انتخاب کاروان‌ های سفر به عنوان وسیله نقلیه به دلیل هزینه بالا سوخت و امکان تصادف در جاده‌ ها گزینه مناسبی برای شما نمی‌ باشد. انتخاب این وسیله تنها زمانی خوب است که شما هیچ محدودیت زمانی نداشته باشید و گذران وقت برایتان کم اهمیت باشد.

مزایا و معایب سفر با هواپیما

و حالا نوبت به صحبت کردن در رابطه با مزایا و معایب هواپیما و سفر با این وسیله نقلیه محبوب است. سرعت بالا این وسیله نقلیه باعث شده است تا افراد زیادی ترجیح دهند به جای استفاده از دیگر وسایل سفر از هواپیما استفاده کنند. اگر چه هزینه سفر با هواپیما بسیار بیشتر از دیگر وسایل نقلیه سفر است اما در طول سفر امکانت خاص و ویژه‌ ای در اختیار مسافر قرار می‌ گیرد و می‌ تواند تجربه گر یک سفر راحت و آسوده باشد. انتخاب هواپیما به عنوان وسیله سفر مناسب کسانی که از ارتفاع می‌ ترسند و دائما فکر می‌ کنند ممکن است تا چندین دقیقه دیگر سقوط کنند، نیست.

بهترین وسیله نقلیه برای من کدام است؟

بعد از آشنا شدن با مزایا و معایب سفر با انواع وسایل نقلیه ممکن است این سوال در ذهن شما شکل بگیرید که کدام وسیله نقلیه را برای سفر انتخاب کنیم؟

همان گونه که در ابتدا مقاله نیز اشاره کردیم، هیچ کس نمی‌ تواند در این زمینه به شما کمک کند. چرا که پاسخ این سوال بستگی به هدف شما از سفر، فاصله میان مقصد و مبدا و همچنین میزان بودجه اختصاصی شما دارد. توصیه میکنیم که:

  1. اگر مشکلی از بابت بودجه ندارید و زمان برای شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یا به عبارت دیگر بازه مشخصی را برای خروج از منزل به قصد سفر و بازگشت از سفر در نظر گرفته‌ اید. از ارتفاع نمی‌ ترسید و دوست دارید امکانات رفاهی بسیاری در طول سفر در اختیار شما قرار گیرد، بهترین گزینه شما سفر با هواپیما است.
  2. اگر قصدتان تجربه یک سفر درون مرزی است اما هزینه زیادی نمی‌ خواهید صرف کنید، و مشکلی هم با رانندگی در طولانی مدت ندارید، سفر با خودرو شخصی می‌ تواند ایده مناسبی باشد. به شرطی که تمامی قوانین و مقررات رانندگی در طولانی مدت را در نظر بگیرید.
  3. اگر نمی‌ خواهید خودتان راننده باشید و دوست دارید از امکانات رفاهی متوسطی در طول سفر استفاده کنید. خاطرات زیبا بسازید و تمام مدت سفر را با خانواده و دوستان خود در یک مکان باشید، با قطار سفر کنید. و در طول سفر از مناظر مسیر و زیبایی‌ های طبیعت لذت ببرید.
  4. اگر بودجه کافی برای تجربه سفر با هواپیما و قطار را ندارید و همچنان نمی‌ خواهید خودتان راننده سفر باشید، اتوبوس گزینه ایده آلی برای شما خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top