سفر هلپر

لوگوی سایت سفر هلپر
در سفرهای هوایی چه مدارکی نیاز است؟

در سفرهای هوایی چه مدارکی نیاز است؟

در جهان امروز که سفر کردن با هواپیما به یکی از روش‌ هایی فوق العاده مسافرتی تبدیل شده است، نیاز است تا از قوانین سفر های هوایی مطلع باشید و بدانید در سفرهای هوایی چه مدارکی نیاز است؟

در این مقاله از سفر هلپر قصد داریم در رابطه با مدارک مورد نیاز در سفرهای هوایی صحبت کنیم. قطعا بدون در دست داشتن این مدارک اجازه سوار شدن به هواپیما برای شما صادر نخواهد شد.

بنابراین لازم است تا این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و آنگاه بدانید در سفرهای هوایی چه مدارکی نیاز است تا برای تجربه یک سفر بدون دردسر در چمدان خود قرار دهید.

مدارک مورد نیاز در سفرهای خارجی و داخلی

هنگامی که در حال جمع کردن چمدان برای آغاز سفر هستید، این سوال در ذهنتان شکل می‌ گیرد که در کنار وسایل مورد نیاز سفر، در سفرهای هوایی چه مدارکی نیاز است تا سوار بر هواپیما شوید؟

در این باره باید بگوییم مدارک مورد نیاز در سفرهای خارجی و داخلی کمی با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع شما در هنگام خروج از مرز نیاز به مدارک بیشتری خواهید داشت که در ادامه به همه آن‌ ها خواهیم پرداخت.

نکته‌ ای که وجود دارد این است که مدارک بیان شده برای تمامی افراد با هر سن و جنسیتی لازم است و بدون در دست داشتن این مدارک نمی‌ توانند آغازگر سفر های هوایی خود باشند.

مدارک شناسایی مسافر

مدارک شناسایی مسافر

به همراه داشتن مدارک شناسایی برای تجربه سفرهای هوایی یکی از الزامات است. فرقی ندارد مقصد شما داخلی باشد یا خارجی. به هر حال نیاز است تا مدارک شناسایی چون کارت ملی و شناسنامه خود را در یک گوشه از چمدان سفر خود جا دهید.

نیاز به مدارک شناسایی در سفرهای هوایی داخلی و خارجی بیشتر به منظور حفظ امنیت مسافران انجام می‌ گیرد. بنابراین طبیعی است اگر بدون به همراه داشتن این مدارک اجازه سفر شما صادر نشود.

ممکن است برخی از افراد به دلیل تعویض شناسنامه یا کارت ملی یا حتی گم کردن مدارک شخصی خود، نتوانند در هنگام سفرهای هوایی این مدارک را ارائه دهند. این دسته از افراد می‌ توانند با مراجعه به مراکز مربوطه و دریافت گواهی مبنی بر تعویض مدارک شناسایی و گم شدن مدارک بدون هیچ مشکلی سفر خود را آغاز کنند.

کارت بلیط مسافر

اولین قدم هر مسافر برای آغاز سفرهای هوایی خریداری بلیط هوایپما است. در هنگام سوار شدن به هواپیما مسافر نیاز است تا بلیط خود را به همراه داشته باشد.

خوشبختانه در دنیای امروز تکنولوژی‌ های بسیاری به کمک بشر آماده‌ اند و امکان خریداری بلیط از راه دور را نیز برای مسافران فراهم کرده‌ اند. فرقی ندارد مسافر بلیط خود را به صورت حضوری تهیه کند، یا اینترنتی.

در هر صورت نیاز است تا مدرکی برای اثبات خرید بلیط در دست داشته باشد. این مدرک می‌ تواند کد خرید بلیط باشد یا کارت بلیطی که به صورت حضوری خریداری شده است.

کارت پرواز مسافر

کارت پرواز هواپیما در واقع گواهی است که اجازه پرواز شما را صادر می‌ کند. یکی از کار های مهمی که لازم است در فرودگاه به عنوان مسافر انجام دهید، دریافت کارت پرواز است.

از آنجایی که این مرحله ممکن است کمی طول بکشد، توصیه می‌ شود که حتما چندین ساعت قبل از آغاز پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. و نسبت به دریافت کارت پرواز اقدام کنید.

خوشبختانه امروزه برخی از ایرلاین‌ ها این امکان را نیز برای مسافران فراهم کرده است تا بتوانند به صورت اینترنتی نیز کارت پرواز خود را دریافت کنند.

در این روش مسافر می‌ توانند تمامی اقدامات لازم برای دریافت کارت پرواز را در منزل به صورت اینترنتی انجام دهد. آنگاه با مراجعه حضوری به گیت پرواز، کارت پرواز نهایی را در کوتاه‌ ترین زمان ممکن بگیرد.

گذرنامه یا پاسپورت مسافر

به همراه داشتن گذرنامه یا پاسپورت برای مسافران سفر های خارجی الزامی است. اگر چه در سفرهای داخلی هیچ نیازی به گذرنامه و صدور اجازه خروج از کشور وجود ندارد. اما برای سفر به خارج از مرز های کشور لازم است تا حتما گذرنامه‌ تان همراهتان باشد.

نکته‌ ای که وجود دارد این است که گذرنامه شما باید دارای اعتباری حداقل ۶ ماهه و مهری مبنی بر اجازه خروج شما باشد. در غیر این صورت در مرحله دریافت کارت پرواز اجازه پرواز برای شما صادر نمی‌ شود.

بهتر است یک نسخه کپی از صفحه اول پاسپورت خود را همیشه به همراه داشته باشید. چرا که ممکن است در طول سفر به آن نیاز شود.

ویزا مسافر

ویزا مسافر یکی دیگر از مدارکی است که لازم است در سفر های خارجی حتما به همراه داشته باشید. اگر چه ممکن است به این مدرک در هنگام سوار شدن به هواپیما نیازی پیدا نشود. اما برای ورود به کشور مقصد به همراه داشتن این مدرک لازم و اجباری است.

بهتر است از چندین روز قبل از فرا رسیدن موعد پرواز نسبت به دریافت ویزا اقدام کنید. چرا که این مرحله ممکن است کمی زمان بر باشد.

نکته‌ ای که باید بیان کنیم این است که مسافر موظف است در هنگام ورود به خاک کشور مقصد، ویزا خود را ارائه دهد. این مدرک در فرودگاه مقصد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پرداخت عوارض خروج از کشور

هنگامی که قصد سفر به خارج از کشور می‌ کنید و می‌ خواهید برای مدتی مرز و بوم خود را ترک کنید، نیاز است تا مبلغی را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنید.

مبلغ در نظر گرفته شده به عنوان عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱، برای افرادی سفر اولی، سفر دومی و سفر سومی به ترتیب ۴۰۰ هزار تومان، ۶۰۰ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان می‌ باشد.

البته ناگفته نماند که این هزینه در سفر های زیارتی چون حج عمره و تمتع به ۱۳۲۰۰۰ تومان، ۱۹۸۰۰۰ تومان و همچنین ۲۶۴۰۰۰ تومان تغییر می‌ یابد.

دانشجویانی که به قصد تحصیل به کشورهای دیگر سفر می‌ کنند و بیمارانی که قصدشان از سفرهای هوایی رسیدن به مقصد دلخواه خود برای درمان است، و همچنین افراد سیاسی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف می‌ باشند.

به این نکته توجه داشته باشید که در فرودگاه نیز امکان پرداخت عوارض خروج از کشور فراهم است. اما به منظور صرفه جویی در زمان بهتر است از قبل با مراجعه به سامانه سداد نسبت به پرداخت این مالیات اقدام کنید.

مجوز سفر برای مسافران بیمار

مجوز سفر برای مسافران بیمار

مسافرانی که مبتلا به برخی از بیماری‌ های عصبی، روانی، قلب و عروق و همچنین گوش و حلق و بینی هستند و یا به تازگی برخی از عمل‌ های جراحی مانند عمل قلب باز انجام داده‌ اند، برای تجربه سفرهای هوایی نیاز است تا مجوز سفر داشته باشند.

این افراد می‌ توانند با مراجعه به پزشک گواهی مبنی بر اجازه سفر های هوایی دریافت کنند. در واقع بدون این گواهی مسافران نام برده اجازه سفر با هواپیما را نخواهند داشت.

ناگفته نماند که این اقدام به جهت حفظ سلامتی بیمار و دیگران مسافران انجام می‌گیرد. پیش‌تر در یک مقاله به طور تخصصی به بحث و گفت و گو در رابطه با اینکه افرادی که نباید با هواپیما سفر کنند، پرداخته‌ ایم. برای دریافت اطلاعات تکمیلی می‌ توانید به مقاله نام برده مراجعه کنید.

مجوز سفر برای بانوان باردار

بانوانی که در ماه‌ های پایانی بارداری خود به سر می‌ برند. یا بارداری پرخطری را پشت سر می‌ گذارند. برای آغاز سفرهای هوایی نیاز است نیاز است از پزشک معالج خود مجوز سفر دریافت کنند. این دسته از افراد باید گواهی مبنی بر زمان دقیق زایمان به ایرلاین خود ارائه دهند.

ناگفته نماند که این سخت گیری‌ ها در بانوانی که اولین تجربه بارداری خود را می‌ گذرانند و مادران بارداری که در سنین بالا تجربه گر بارداری هستند، بسیار بیشتر است.

بهتر است زنان باردار به دلیل جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از استرس سفر با هواپیما تنها در موارد ضروری تجربه گر سفر با هواپیما در این دوران باشند.

مدارک لازم برای سفرهای هوایی حیوانات

تا اینجا در رابطه با مدارک لازم برای تجربه سفر های هوایی انسان‌ ها صحبت کردیم. حال می‌ خواهیم کمی نیز در رابطه با قوانین حمل حیوانات خانگی با هواپیما صحبت کنیم.

در دنیا امروز حیوانات خانگی از اهمیت بالایی برخوردارند. افراد نیز دوست دارند در تمامی سفرهای خود حیوانات خانگی‌ شان را به همراه داشته باشند. این موضوع باعث می‌ شود تا ایرلاین‌ ها شرایطی را نیز برای حمل حیوانات در سفرهای هوایی در نظر بگیرند.

شما بدون در دست داشتن مدارک لازم سفرهای هوایی حیوانات اجازه ندارید حیوان خانگی‌ تان را با خود به داخل هواپیما ببرید.

مدارک مورد نیاز شما در چنین شرایطی عبارتند از:

  1. بلیط هواپیما حیوانات: از آنجایی که حیوانات نیز در طول سفرهای هوایی مقداری از فضا هواپیما را اشغال می‌ کنند، هزینه بلیط آن‌ ها نیز از شما دریافت می‌ شود. این هزینه در حیوانات مختلف کمی متفاوت است. در واقع می‌ توان گفت هزینه بلیط هواپیما برای حیوانات خانگی بسته به وزن آن‌ ها و قفسی که در آن نگه داری می‌ شوند، متفاوت است.
  2. مدارک شناسایی حیوان: در سفرهای هوایی نیاز است تا مدارک شناسایی حیوان را به همراه داشته باشید. این اقدام به منظور جلوگیری از حمل حیوانات گم شده و دزدیده شده به وسیله هواپیما انجام می‌ گیرد. به همراه داشتن شناسنامه حیوان نشان دهنده صاحب اصلی او است.
  3. کارت واکسیناسیون حیوان: ایرلاین‌ ها به منظور حفظ سلامت مسافران در طول سفرهای هوایی از شما می‌ خواهند تا در صورتی که قصد دارید حیوان خانگی‌ تان را نیز در طول سفر به همراه داشته باشید، حتما کارت واکسیناسیون حیوان را ارائه دهید.
  4. تکمیل فرم مخصوص: از شما خواسته می‌ شود تا برای به همراه داشتن حیوان خانگی‌ تان در طول سفر فرمی را تکمیل کنید. در این فرم نیاز است تا مشخصات فردی حیوان و صاحب حیوان ذکر شود.
  5. گواهی بهداشت بین المللی: اگر قصد سفرهای خارجی را دارید برای به همراه داشتن حیوانات خانگی نیاز است تا نسبت به دریافت گواهی بهداشت بین المللی اقدام کنید. این گواهی نشان دهنده عدم ابتلا حیوان به هاری و همچنین بیماری‌ های انگلی است.

سخن پایانی

حالا که تصمیم گرفته‌ اید با هواپیما سفر کنید، خوب است به اطلاعاتی که به وسیله این مقاله در اختیارتان قرار دادیم توجه کنید و با توجه به نکات بیان شده همین امشب چمدان خود را آماده کنید.

تمامی مواردی که در بالا به عنوان مدارک لازم در سفرهای هوایی ذکر کردیم، در طول سفر لازم و ضروری است. به همراه نداشتن هر یک از این مدارک می‌ تواند موجب جا ماندن شما از سفر و عدم صدور اجازه پرواز برای شما شود. بنابراین لازم است قبل از خروج از منزل و رفتن به سمت فرودگاه بار دیگر چمدان خود را چک کرده و از به همراه داشتن تمامی مدارک لازم در سفرهای هواپیمایی مطمئن شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top