سفر هلپر

لوگوی سایت سفر هلپر
قوانین مربوط به کنسلی بلیط هواپیما

قوانین مربوط به کنسلی بلیط هواپیما

فرض کنید از چندین ماه پیش برای سفر خود برنامه ریزی کرده‌ اید، بودجه لازم برای سفر را تهیه و لوازم لازم برای سفر را در چمدان چیده‌ اید. اما به یک باره اتفاقی رخ می‌ دهد که تمامی برنامه ریزی از پیش تعیین شده‌‌تان را بهم می‌ ریزد. به دلیل مشکلات پیش آمده اولین گزینه‌ ای که در ذهن شما شکل می‌ گیرد لغو و کنسل کردن سفر است. این جا است که اهمیت آشنایی با قوانین مربوط به کنسلی بلیط هواپیما احساس می‌ شود.

در ابتدا لازم است این نکته را ذکر کنیم که این قوانین ممکن است از ایرلاینی به ایرلاین دیگر متفاوت باشد. بنابراین تنها به نکات بیان شده در این مقاله بسنده نکنید. در مرحله خریداری بلیط هواپیما امکان آشنایی با این قوانین فراهم است.

قوانین مربوط به کنسلی و تغییر پرواز در ایرلاین‌ های مختلف شباهت‌ های بسیاری با یکدیگر دارند. اما گاهی دیده می‌ شود که برخی از شرکت‌ های هواپیمایی به منظور رضایت بیشتر مسافران، خدمات و امکانات رفاهی بالاتری را برای آن‌ ها در نظر گرفته است.

در این مقاله از سفر هلپر قصد داریم در رابطه با لغو و کنسلی پرواز از سمت مسافر صحبت کنیم. در واقع قرار است به این سوال پاسخ دهیم که مسافر در صورت لغو پرواز از چه حق و حقوقی برخوردار خواهد بود.

قوانین لغو و کنسلی پرواز

قوانین لغو و کنسلی پرواز

به عنوان یک فرد عاشق و دلداده سفر ممکن است در شرایطی قرار گیرد که مجبور به لغو و کنسلی پرواز شوید و سفر کردن را به زمان دیگری موکول کنید. گاهی ورق روزگار به گونه‌ ای رقم می‌ خورد که برای مدت زمانی تمامی برنامه ریزی‌ های شما را مختل می‌ کند. زمانی که تصمیم به کنسلی پرواز گرفته می‌ شود، معمولا این سوال در ذهن فرد شکل می‌ گیرد که تکلیف قوانین مربوط به کنسلی بلیط هواپیما چیست؟

برخی از افراد اینگونه تصور می‌ کنند که با کنسل کردن پرواز هزینه پرداخته شده بابت بلیط باز پس فرستاده نمی‌ شود. در این باره باید بگوییم که این موضوع کامل به شرکت هواپیمایی و بلیط خریداری شده بستگی دارد.

اگر در هنگام خرید بلیط شما این موضوع را تایید کرده باشید که در صورت لغو سفر هزینه‌ ای بابت کنسلی به شما پرداخت نشود، این اتفاق رخ نمی‌ دهد. شما نیز حق هیچ گونه اعتراضی را نخواهید داشت. چرا که خودتان این موضوع را تایید کرده‌ اید.

بنابراین آشنایی با این قوانین و مقررات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به گونه‌ ای که نمی‌ توان آن‌ ها را نادیده گرفت و از آن‌ ها غافل شد. چرا که غفلت می‌ تواند ضرر و زیان‌ های اقتصادی فراوانی برای فرد به همراه داشته باشد.

سازمان هواپیمایی ایران یک سری قوانین مشخص را برای لغو و کنسل کردن پرواز از سمت مسافر در نظر گرفته است. ایرلاین‌ ها موظفند بر اساس این قوانین عمل کنند و مانع از ضرر های مادی زیاد مسافران در صورت لغو پرواز شوند.

برخی از مهم‌ ترین این قوانین عبارتند از:

  1. اگر مسافری به هر دلیلی نسبت به لغو بلیط سیستمی خود اقدام کند، هزینه کنسلی سفر و کارمزد از هزینه پرداختی بابت بلیط کسر و مابقی به حساب وی واریز می‌ شود.
  2. اگر لغو سفر از جانب مسافر به دلیل تاخیر بیشتر از دو ساعت در پرواز باشد، هزینه‌ ای بابت کنسلی بلیط از مسافر دریافت نمی‌ شود.
  3. قوانین کنسلی بلیط در نرخ‌ های سیستمی و غیرسیستمی متفاوت است. این موضوع یکی از مواردی است که در هنگام خریداری بلیط باید به آن توجه کرد.

استرداد بلیط‌ های سیستمی

خوشبختانه کنسلی پرواز در صورت خریداری بلیط‌ های سیستمی راحت‌ تر است. در چنین شرایطی معمولا خسارت کمتری بایت لغو و کنسلی پرواز از شما دریافت می‌ شود. اگر بلیط سیستمی خود را از شرکت هواپیمایی خاصی خریداری کرده‌ اید بایستی با در دست داشتن بلیط به ایرلاین مربوطه مراجعه کنید و خواستار استرداد بلیط سیستمی خود شوید.

در چنین شرایطی بسته به اطلاعاتی که در هنگام خرید بلیط در اختیار شما قرار داده شده است، جریمه‌ های مختلفی از شما کسر می‌ شود. به عنوان مثال فردی در هنگام خرید بلیط، نسبت به خریداری و رزرو بلیطی با هزینه ارزان‌ تر اقدام کرده است. اما در روز خرید بلیط به او اعلام شده است که در صورت لغو پرواز جریمه‌ ای ۸۰ درصد از او کسر می‌ شود.

این جریمه بسته به بلیط خریداری شده از ۱۰ درصد تا ۸۰ درصد هزینه پایه بلیط می‌ باشد. یک سری نکات در هنگام استرداد بلیط هواپیما مورد توجه قرار می‌ گیرد. به عنوان مثال بازه‌ های زمانی مختلفی برای استرداد بلیط‌ های سیستمی در نظر گرفته شده است. این بازه زمانی می‌ تواند تغییر قابل توجه‌ ای در خسارت لغو پرواز داشته باشد.

استرداد بلیط‌ های چارتری

شرایط استرداد بلیط‌ های چارتری کمی سخت‌ تر و در دردسرتر است. حتی ممکن است هزینه‌ ای بابت استرداد این دسته بلیط‌ ها به مسافران پرداخت نشود. تصمیم گیری برای استرداد بلیط‌ های چارتری کاملا بستگی به ایرلاین منتخب و مدت زمان باقی مانده به پرواز دارد.

این بلیط‌ ها در زمان‌ های پایانی نزدیک به پرواز با قیمتی باور نکردنی به فروش می‌ رسند. اما در عوض امکان لغو پرواز و دریافت هزینه لغو برای مسافر وجود ندارد. به همین دلیل است که گفته می‌ شود اگر احتمال می‌ دهید به هر دلیلی پروازتان لغو می‌ شود، بهتر است سمت بلیط‌ های چارتر شده نروید.

در چنین شرایطی لازم است تا مسافر درخواست خود را مبنی بر کنسلی پرواز و استرداد هزینه پرداختی ثبت کند و منتظر اعلام نتیجه توسط ایرلاین باشد. معمولا چند روز طول می‌ کشد تا شرکت هواپیمایی تصمیم بگیرید که آیا هزینه‌ ای بابت کنسلی پرواز پرداخت کند یا خیر.

لغو بلیط نوزادان

در طی پرواز های هوایی صندلی خاصی به نوزادان زیر دو سال تعلق نمی‌ گیرد. به عبارتی مادران و پدرانی که در طی پرواز نوزادان خود را به همراه دارند، در طول سفر باید نوزاد را در بغل خود نگه دارند. همین موضوع باعث می‌ شود تا در هنگام لغو بلیط نوزادان هیچ هزینه‌ ای بابت جریمه کنسلی پرواز کسر نشود و تمامی هزینه پرداخته شده بابت خرید بلیط نوزاد به او باز پس داده شود.

لازم است این نکته را نیز ذکر کنیم که هزینه بلیط نوزادان و افراد بزرگسال در نرخ‌ های سیستمی تفاوت بسیاری با یکدیگر دارد. این در حالی است که بلیط‌ های چارتر شده تفاوتی میان افراد بزرگسال و کودکان در ارائه تخفیف به افراد در نظر نمی‌ گیرد.

نحوه محاسبه جریمه کنسلی پرواز

بازه زمانی که شما تصمیم خود در جهت لغو و کنسلی پرواز را به ایرلاین اعلام می‌ کنید، از مهم‌ ترین فاکتور ها در محاسبه جریمه کنسلی پرواز است. هر چه به زمان پرواز نزدیک‌ تر شوید، جریمه کنسلی بیشتر خواهد شد. جریمه کسر شده از شما با توجه به سیاست‌ های خاص ایرلاین منتخب متفاوت خواهد بود. قوانین مربوط به کنسلی بلیط هواپیما را بدانید.

اما به طور کلی این جریمه بیشتر از ۱۰ درصد نرخ پایه بلیط و کمتر از ۸۰ درصد این نرخ خواهد بود. نکته‌ ای که وجود دارد این است که در زمان خریداری بلیط اطلاعاتی کامل در این زمینه در اختیار مسافر قرار داده می‌ شود. وی می‌ تواند با مراجعه به اطلاعات دریافتی در روز خرید بلیط نرخ جریمه خود بابت کنسلی بلیط را محاسبه کند.

پرداخت خسارت از سوی شرکت‌ های بیمه در صورت کنسلی پرواز

پرداخت خسارت از سوی شرکت‌ های بیمه در صورت کنسلی پرواز

برخی از شرکت‌ های بیمه پرداخت خسارت ناشی از لغو پرواز را نیز در لیست خدمات ارائه شده به بیمه شوندگان قرار داده‌ اند. مسافرانی که از این دسته بیمه‌ ها برخوردار هستند، می‌ توانند در صورت لغو پرواز هزینه‌ ای را که باید خسارت لغو پرواز از حسابشان کم می‌ شود را از شرکت بیمه دریافت کنند.

متاسفانه باید بگوییم که این دسته خدمات در میان بیمه‌ های ایرانی کمتر دیده می‌ شود و بیشتر متعلق به بیمه‌ های خارجی است. امید است که شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات بیمه در آینده به این گزینه نیز توجه کنند و سیاست‌ هایی را در نظر گیرند که مسافران در چنین شرایطی شاهد هیچ ضرری نباشند.

کنسل بلیط هواپیما به دلیل تغییر مقصد پرواز

تغییرات ایجاد شده در برنامه ریزی فرد ممکن است باعث تغییر مقصد پرواز شود. در چنین شرایطی لغو پرواز به دلیل تغییر مقصد صورت می‌ گیرد. گفتنی است که در صورت لغو پرواز مسافر و تغییر مقصد در همان ایرلاین هزینه‌ ای بابت خسارت لغو پرواز از وی کسر نمی‌ شود.

اما او باید هزینه ثابتی را بابت تغییر مقصد پرواز به شرکت هواپیمایی بپردازد. اطلاعات لازم در رابطه با این هزینه در هنگام خریداری بلیط در اختیار فرد قرار می‌ گیرد.

تفاوت کنسلی بلیط در پرواز های داخلی و خارجی

از آنجایی که پرواز های خارجی با برنامه ریزی بیشتری انجام می‌ گیرند، در صورت لغو و کنسلی پرواز از جانب مسافر ممکن است ایرلاین شاهد خسارت باشد، هزینه کنسلی بلیط در پرواز های خارجی بیشتر از هزینه کنسلی بلیط در پروازهای داخلی است.

این موضوع اهمیت بالا پروازهای خارجی را نشان می‌ دهد. گفتنی است که هر چه سریع‌ تر درخواست خود را مبنی بر کنسلی پرواز اعلام کنید، خسارت کمتری از شما دریافت می‌ شود.

سخن پایانی

در این مقاله از سفر عبور سعی کردیم در رابطه با قوانین کنسلی و تغییر مسیر پرواز صحبت کنیم. نکته‌ ای که نیاز است بیان شود این است که در چنین شرایطی سعی کنید استرس خود را کنترل کنید. وقت برای سفر کردن بسیار است. بهتر است برنامه ریزی خود را سازمان‌ دهی کنید.

اگر بلیط خود را به صورت آنلاین خریداری کرده‌ اید در این شرایط می‌ توانید با پشتیبان سایت فروشنده بلیط تماس بگیرید و اطلاعات لازم را از او دریافت کنید. شرکت‌ های هواپیمایی نهایت تلاش خود را به کار می‌ گیرند تا میزان ضررهای احتمالی  شما را به طور قابل توجه‌‌ ای کاهش دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top